شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اتحادیه اروپا: ایران و آمریکا واقعا علاقه‌مند دستیابی به توافق هستند

 

پس از تایید پیشرفت مذاکرات برجام در وین از سوی ایران و روسیه، جوزپ بورل،‌ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هم‌ ضمن اشاره به تمایل طرفین برای حفظ برجام گفت ایران و آمریکا «واقعا» برای دستیابی به توافق حسن نیت و علاقه دارند. 

بورل روز دوشنبه ۳۰ فروردین‌ماه بدون اشاره‌ای به جزییات این پیشرفت‌ها در مذاکرات،‌ اعلام کرد: «فکر می‌کنم دو طرف واقعا علاقه‌مندند به توافق دست پیدا کنند.»

او افزود: «من فکر می‌کنم واقعا حسن نیت میان هر دو طرف [ایران و ایالات متحده] برای دستیابی به توافق وجود دارد و این خبر خوبی است.»

این مقام اتحادیه اروپا تایید کرد که هر دو طرف از سطح کلیات به سطح موضوعات متمرکز حرکت کرده‌اند که در یک طرف «لغو تحریم‌ها» و در طرف دیگر مسائل مربوط به «اجرای» تعهدات هسته‌ای است.

 

روسیه: وارد مرحله پیش‌نویس شده‌ایم

 

ساعتی پیش از بورل هم نماینده روسیه در مذاکرات برجام در وین از ورود به مرحله تهیه پیش‌نویس خبر داد. میخائیل اولیانوف در صفحه توییترش نوشت گفت‌وگوها پس از دو هفته وارد مرحله تهیه پیش‌نویس شده، اما همچنان «راه‌حل‌های عملی» بسیار دور هستند.

اولیانوف افزود: «ما از حرف‌های کلی به سمت توافق بر سر قدم‌های مشخص در راستای هدف حرکت کرده‌ایم.»

او در توییتی دیگر هم خبر داد هیات‌های روسی و آمریکایی در مذاکرات وین رایزنی‌های دوجانبه مفیدی را در مورد موضوعات مربوط به لغو تحریم‌های ایالات متحده و بازگشت کامل ایران به تعهدات هسته‌ای در چارچوب برجام انجام دادند.

 

ایران: در مسیر درستی هستیم

 

همزمان در ایران سعید خطیب‌زاده، ‌سخنگوی وزارت امور خارجه،‌ گفته است «در مسیر درستی هستیم و پیشرفت‌هایی نیز حاصل شده، اما به این معنی نیست که به مرحله نهایی گفت‌وگوها رسیده باشیم.» 

خطیب‌زاده اشاره کرد که قرار نیست توافق جدیدی «کنار برجام» داشته باشیم.

این مقام جمهوری اسلامی یک بار دیگر هرگونه مذاکره مستقیم یا غیرمستقیم با آمریکا در وین را رد کرد، این در حالی است که طرف‌های اروپایی و آمریکا گفت‌وگو با ایران را تایید کرده‌اند. هیات‌های دیپلماتیک ایران و آمریکا در زمان مذاکرات وین در دو هتل جدا اما بسیار نزدیک به هم مستقر بوده‌اند و نمایندگان اروپا میان آن‌ها میانجی‌گری می‌کنند.

خطیب‌زاده اشاره کرده آنچه در وین در جریان است گفت‌وگوهای فنی درباره چگونگی «رفع تحریم‌ها» و بازگشت آمریکا به تعهداتش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

 

آمریکا: مطمئن نشویم، امتیاز نمی‌دهیم

 

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، روز یکشنبه به شبکه فاکس‌نیوز گفت: «مذاکرات در وین سازنده بوده است.» او این را به معنای انجام تلاش واقعی در اتریش دانست و افزود تمرکز قدرت‌های جهانی بر بازیابی توافقنامه با رهیافت «تعهد در برابر تعهد» است.

با این حال این مقام دولت جو بایدن گفته که آمریکا تا از بازگشت ایران به تعهداتش مطمئن نشود، هیچ امتیازی نمی‌دهد.

 

پیش‌بینی اسرائیل از ظهور توافق جدید

 

از سوی دیگر شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گزارش داده که این کشور نگران است دولت بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای «خیلی مشتاق» باشد.

در این گزارش به نقل از یک مقام اسرائیلی که نامش اشاره نشده، گفته شد كه هم واشنگتن و هم تهران علاقه‌مند به توافق هستند و تهران می‌تواند بگوید كه آمریكا مایل است برای این كار چیزهای زیادی را واگذار كند.

یکی دیگر از مقامات اسرائیلی اخیرا به آکسیوس گفته است که کشورش پیش‌بینی ظهور یک توافق جدید با ایران طی چند هفته آینده را کرده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More