شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نفوذ ایران در منطقه، روی میز مذاکرات هلسینکی

 

دونالدترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در نشست خبری مشترک خود با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، در هلسینکی گفت در این دیدار بر مساله «فشار بر ایران» تاکید کرده است. رییس‌جمهوری روسیه هم خبر داد که در این دیدار نگرانی خود را بابت خروج آمریکا از معاهده برجام، به ترامپ اعلام کرده است.

روسای جمهوری دور کشور امروز در هلسینکی، پایتخت فنلاند با یکدیگر دیدار کردند و پس از آن در یک نشست خبری مشترک حاضر شدند. ترامپ در ابتدای نشست خبری خود گفت که در این دیدار پیرامون موضع‌های مختلفی از جمله مساله هسته‌ای ایران، خلع سلاح اتمی کره‌شمالی، بحران سوریه و اتهام دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا صحبت کرده‌اند.

پیش از آغاز این دیدار دونالد ترامپ در صفحه توییتر خود نوشت: «به لطف سال‌ها حماقت و بلاهت واشینگتن و الان هم با لجن پراکنی فریبکارانه، روابط ما روسیه هرگز به این بدی نبوده است». او در ابتدای ملاقات با پوتین گفته بود که این ملاقات «شروع خوبی» است. او چند روز پیش هم گفته بود که از این ملاقات «انتظار زیادی» ندارد.

ترامپ گفت در این دیدار تاکید کرده که فشار بر ایران اهمیت دارد و اضافه کرد به جمهوری اسلامی اجازه نخواهد داد از موفقیت در جنگ علیه داعش به سود خود استفاده کند. به گفته رییس‌جمهوری آمریکا فشار بر ایران باید ادامه پیدا کند تا رفتار جمهوری اسلامی در منطقه و جاه‌طلبی‌های هسته‌ای آن به پایان برسد.

رییس‌جمهوری روسیه در این نشست خبری گفت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر برنامه هسته‌ای ایران «سخت‌ترین رژیم نظارتی» است. او اضافه کرد که نگرانی خود از خروج یک‌طرفه آمریکا از برجام را به ترامپ اعلام کرده است.

دیدار امروز ترامپ و پوتین حدود دو ساعت به طول انجامید و علاوه بر این دو، تنها مترجمان‌شان در این ملاقات حضور داشتند. دیدار بین این دو در حالی انجام شد که روابط دو کشور در سال‌های اخیر و به خصوص پس از الحاق کریمه به روسیه رو به تیرگی رفت. اتهام‌ها درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و تحقیق در این‌باره نیز پیچیدگی مساله اضافه کرده است.

ولادیمیر پوتین در نشست خبری خود اتهام دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را رد گرفت و گفت هیچ مدرکی در این زمینه وجود ندارد و خبر داد که به ترامپ پیشنهاد داده دو کشور اقدام به تشکیل کمیته‌ای مشترک برای مقابله با حمله‌های سایبری کنند.

دونالد ترامپ هم با «فاجعه» و «مسخره» توصیف کردن تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، گفت این مساله باعث شده میان این دو کشور فاصله بیفتد.

چند روز پیش از برگزاری این دیدار، وزارت دادگستری آمریکا ۱۲ مامور امنیتی روسیه را متهم کرد که در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۸ در آمریکا، با هک کردن کامپیوترهای حزب دموکرات تلاش کرده‌اند بر نتیجه انتخابات اثر بگذارند. این مساله از سوی وزارت امورخارجه روسیه تکذیب شد، اما جان بولتون - مشاور امنیت ملی ترامپ - در یک گفت‌وگوی تلویزیونی باور به بی‌اطلاعای پوتین از این اقدام را «سخت» دانست و گفت: «یکی از اهداف این گفت‌وگو همین است که رئیس‌جمهور چشم در چشم آقای پوتین درباره این موضوع از او سوال کند.»

ترامپ در این نشست خبری از پاسخ به پرسشی درباره امکان تحویل دادن این ۱۲ نفر به آمریکا از سوی روسیه و مطرح شدن آن در این ملاقات، طفره رفت.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More