شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نشست کویت؛ سعودی و کویت میزان کمک‌های خود را برای بازسازی عراق اعلام کردند

 

شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت و عادل الجبیر، وزیر خارجه‌ی عربستان سعودی، به‌ترتیب از اختصاص ۲ و یک‌ونیم میلیارد دلار ازسوی کشورهایشان، برای بازسازی عراق خبر دادند.  

شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت، در کنفرانس خبری بازسازی عراق، اعلام کرد کشورش دو میلیارد دلار به دولت عراق قرض خواهد داد. این مبلغ به‌عنوان سرمایه‌گذاری مستقیم، جهت کمک به بازسازی عراق، هزینه خواهد شد.

به گزارش اسکای‌نیوز عربی، شیخ صباح روز چهارشنبه ۲۵ بهمن‌ماه، در کنفرانس بازسازی عراق که در کویت برقرار است، از همکاری میان جامعه‌ی بین‌الملل و بانک جهانی برای بازسازی عراق خبر داد.

در همین حال، عادل الجبیر، وزیر خارجه‌ی عربستان سعودی نیز اعلام کرد که کشورش یک‌ونیم میلیارد دلار برای بازسازی عراق اختصاص خواهد داد.

ازسوی دیگر، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، اعلام کرده است که نیمی از آوارگان داخل کشور که شمار آنها به پنج میلیون می‌رسد، به مناطق سکونت خود بازگردانده شده‌اند.

عبادی همچنین گفت که عراق به مبارزه با فساد که به گفته‌ی او، خطر آن از تروریسم کمتر نیست، ادامه خواهد داد.

کنفرانس بازسازی عراق در کویت، روز دوشنبه بیست‌وسوم بهمن‌ماه، حدود دو ماه پس از اعلام پایان جنگ علیه گروه تروریستی داعش، آغاز شد.

در همین حال، مصطفی الهیتی، رئیس «صندوق بازسازی مناطق آسیب‌دیده از عملیات تروریستی»، در نخستین جلسه‌ی کنفرانس کویت گفت: «گام‌های نخست بازسازی را برداشتیم، اما تنها به ۱٪ آن‌چه عراق نیاز دارد، دست یافته‌ایم».  

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، جامعه‌ی جهانی را به حمایت از تلاش‌ها برای عملیات بازسازی عراق پس از جنگ با داعش فراخواند. بغداد گفته است که برای بازسازی خرابی‌های ناشی‌از جنگ علیه داعش، در حدود ۸۸میلیارد دلار نیاز دارد.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، روز شنبه هجدهم آذرماه، آزادسازی کامل خاک عراق از دست گروه خودخوانده‌ی «دولت اسلامی» (داعش) را اعلام کرده بود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More