شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نشست مجمع عمومی سازمان ملل؛ کرونا و خطرات محیط‌زیستی در دستور کار امسال

رهبران جهان برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل این هفته راهی نیویورک می‌شوند. تمرکز گردهمایی امسال افزایش تلاش‌ها برای مقابله با خطرات زیست‌محیطی و شیوع ویروس کرونا اعلام شده است. این مجمع سال گذشته به دلیل همه‌گیری کرونا به صورت مجازی برگزار شد و رهبران جهان بیانیه‌های خود را به صورت ویدئویی ارسال کردند.

یک‌سوم رهبران جهان که ویروس کرونا در نتیجه توزیع نابرابر واکسن همچنان در کشورهایشان تاخت و تاز می‌کند، از سفر به نیویورک معذورند و قرار است امسال نیز بیانه‌های خود را به صورت ویدئویی ارسال کنند. اما رؤسای جمهور و نخست‌وزیران و وزرای خارجه باقی کشورها برای شرکت در گردهمایی سالانه سازمان ملل در مقر این سازمان به نیویورک سفر می‌کنند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گفت‌وگو با رویترز گفت گفت‌گوها پیرامون تعداد دیپلمات‌هایی که واکسینه شده‌ و می‌توانند به نیویورک سفر کنند «نشان‌دهنده میزان چشمگیر شکاف و نابرابری در توزیع واکسن است». او برای دستیابی به طرحی که بر اساس آن ۷۰ درصد جمعیت جهان تا پایان نیمه اول سال آینده میلادی واکسینه شده‌اند تلاش می‌کند.

از ۵/۷ میلیارد دوز واکسن تزریق شده در سراسر جهان تنها ۲ درصد سهم آفریقا بوده است.

آمریکا تلاش کرد تا رهبران را از آمدن به نیویورک منصرف کند تا مجمع عمومی سازمان ملل متحد به «رویدادی برای شیوع بیشتر ویروس کرونا» تبدیل نشود. البته جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در اولین حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل از زمان تصدی در مقام خود، شخصاً در سازمان ملل حضور یافته و سخنرانی می‌کند. بر اساس رویه‌‌های به اصطلاح محترمانه رایج در سازمان ملل، هرکس که وارد سالن اجتماعات می‌شود عملا اعلام می‌کند که واکسینه شده است، اما نیازی به ارائه مدارکی برای اثبات ادعای خود ندارد.

البته این سیستم احتمالا با سخنرانی اولین سخنران، ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهوری برزیل، که مخالف تزریق واکسن است، زیر پا گذاشته خواهد شد. بولسونارو هفته پیش اعلام کرد با مبتلا شدن به کرونا مصونیت دارد و نیازی به تزریق واکسن ندارد.

اگر بولسونارو نظرش را تغییر دهد، [شهرداری] شهر نیویورک امکانات انجام تست رایگان کرونا و تزریق واکسن تک‌دوزی جانسون اند جانسون را در بیرون ساختمان سازمان ملل فراهم کرده است.

مجمع عمومی سازمان ملل روز سه‌شنبه ۲۱ سپتامبر، ۳۰ شهریور ماه با سخنرانی ژائر بولسونارو، ریییس‌جمهوری برزیل آغاز خواهد شد. سپس جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا سخنرانی خواهد کرد. اما پیش از شروع مجمع عمومی سازمان ملل، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا و آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، روز دوشنبه ۲۹ شهریور نشستی را برای گفتگو در زمینه خطرات تغییرات اقلیمی برگزار خواهند کرد. این نشست در راستای آمادگی برای نشست سازمان ملل در رابطه با تغییرات اقلیمی‌ است که قرار است ماه اکتبر آینده در گلاسکو برگزار شود. هدف از نشست گلاسکو تعیین برنامه‌های جدی‌تر برای کنترل تغییرات اقلیمی است.

گوترش در گفت‌وگو با رویترز گفت: «زمان به صدا درآوردن زنگ خطر فرا رسیده است. ما در آستانه فر روفتن در ورطه نابودی هستیم.»

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More