شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نشست صدها چهره عراقی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل: اعتراض دولت و شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران

پس از آنکه که صدها چهره سرشناس عراقی با برگزاری کنفرانسی در شهر اربیل اقلیم کردستان، خواستار عادی‌سازی روابط عراق با اسرائیل شدند، دولت‌‌ بغداد، دولت اقلیم کردستان و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به برگزاری این رویداد واکنش نشان داده و از دیدگاه‌های مطرح شده در آن تبری جستند.

بیش از ۳۰۰ نفر از جمله شماری از رهبران شیعه و سنی محلی عراق با برگزاری کنفرانسی خواستار این شدند که کشورشان با پیوستن به پیمان ابراهیم، روابط خود را با اسرائیل عادی‌سازی کند.

این کنفرانس با همکاری یک سازمان آمریکایی با عنوان «مرکز ارتباطات صلح» برگزار شد و شرکت‌کنندگان در آن، خواستار «برقراری کامل روابط دیپلماتیک» بین عراق و اسرائیل و «بازسازی» رابطه با جامعه عراقیان یهودی خارج از کشور شدند.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، در واکنش به برگزاری این کنفرانس گفت که این «تقاضا برای صلح »از سوی مردم عراق مطرح می‌شود، نه دولت.

بنت این کنفرانس را اقدامی مهم در به رسمیت شناختن «بی‌عدالتی‌های تاریخی در حق یهودیان عراق» خواند و تاکید کرد که اسرائیل «به دنبال صلح» است.

همزمان سخنگوی برهم صالح، رییس‌جمهوری عراق، روز شنبه در بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه مواضع مطرح شده در این کنفرانس مواضع دولت بغداد نیست، این نشست را «تلاشی برای متشنج کردن شرایط موجود و هدف قرار داد صلح داخلی» خواند و عادی‌سازی روابط این کشور با اسرائیل را «قاطعانه» رد کرد.

بیانیه رییس‌جمهوری عراق با تاکید بر حمایت از «آرمان فلسطین و تلاش برای تحقق کامل حقوق مردم فلسطین»، خواستار احترام به این «تصمیم ملی» مردم عراق شد.

جوتیار عادل، سخنگوی دولت اقلیم کردستان عراق، نیز در بیانیه‌ای گفت کنفرانس پیشنهاد صلح عراق و اسرائیل در اربیل بدون اجازه دولت این اقلیم برگزار شده و «بازتاب‌دهنده دیدگاه‌ها و سیاست‌های دولت اقلیم کردستان نیست.»

این بیانیه تاکید کرد: مقام‌های کردستان عراق برای پیگیری اینکه این کنفرانس چگونه برگزار شده، «اقدام‌های لازم» را انجام خواهند داد.

این کنفرانس واکنش چند گروه شبه‌نظامی شیعه مورد حمایت ایران را نیز برانگیخت. قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل حق، از گروه‌های مورد حمایت ایران در عراق، این کنفرانس را «خیانتی بزرگ» خواند و تاکید کرد که «گروه‌های اسلامی» به اسرائیل و کسانی که به دنبال عادی سازی روابط با این کشور هستند «درسی» خواهند داد که از این کار دست بردارند.

دبیرکل عصائب اهل حق، از گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران، از دولت اقلیم کردستان خواست تنها به «صدور بیانیه بی‌خبری» اکتفا نکند و برای برخورد با برگزارکنندگان این رویداد «موضع و اقدامی مشخص» در پیش گیرد.

تازه چه خبر؟
منصور پوریان رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به شرایط اقتصادی ایران و گرانی گوشت، اعلام کرد مردم «مصرف گوشت گوسفندی را تقریبا حذف کرده‌اند و حتی...More
هشت ماه پس از أغاز واکسیناسیون در ایران، وزارت بهداشت در دستورالعملی به مراکز واکسیناسیون، از مسئولان تزریق واکسن خواسته نسبت به صحت نوع واکسن تزریقی...More
محمد اسلامی، معاون ابراهیم رییسی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت این کشور اصرار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نصب دوربین در مکان‌های صدمه‌دیده...More
مسعود شفیعی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با هشدار نسبت به سرعت افزایش جمعیت در شهرهای حاشیه تهران اعلام کرد: «در برخی از شهرهای...More
بر اساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) ۱۴/۲ درصد از شهروندان ایرانی بالای ۱۸ سال «اصلا تمایلی به زدن واکسن کرونا...More