شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نشست شورای امنیت؛ تاکید اروپا بر بازگشت ایران به تعهدات برجام،‌ استقبال آمریکا از بیانیه اروپا 

نمایندگان آمریکا و اروپا در نشست اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره برجام و تحریم‌های تسلیحاتی ایران، درباره فعالیت‌های نظامی و هسته‌ای جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کردند و از تهران خواستند به تعهدات برجام بازگردد.

در این نشست که سه‌شنبه ۱۰ تیرماه آغاز شد نماینده اتحادیه اروپا ضمن تاکید بر حفظ برجام گفت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نقش اساسی در راستی‌آزمایی درباره ایران دارد. ما از تقاضاهای آژانس از ایران حمایت می‌کنیم.»

پیشتر آژانس از ایران خواسته بود اجازه دسترسی بازرسان به دو مکانی که تعیین کرده را بدهد.

‏نماینده اتحادیه اروپا برجام را «ابزار اساسی و اصلی» به عنوان چارچوب منع گسترش سلاح هسته‌ای دانست و از ایران خواست  فعالیت‌ها در راستای تشدید غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.

او همچنین ضمن ابراز تاسف از تصویب تحریم‌ها علیه ایران گفت تحریم‌هایی که مانع فعالیت تجاری این کشور است، برداشته شود.

 

پمپئو: ایران می‌تواند فروشنده یاغی سلاح شود

در ادامه نشست مایک پمپئو،‌ وزیر خارجه آمریکا، به حملات نظامی منتسب به ایران در منطقه اشاره کرد و خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی برای جلوگیری از خرید و فروش اسلحه از سوی ایران شد.

‏پمپئو گفت: «ما در ۱۳ سال گذشته انواع و اقسام تحریم تسلیحاتی علیه ایران را تصویب کردیم.»

او افزود: «از بیانیه بریتانیا، فرانسه و آلمان استقبال می‌کنیم که برداشتن این تحریم را به خطر انداختن منطقه دانستند.»

این مقام دولت آمریکا عدم تصویب تمدید تحریم‌ها را «خیانت به منشور سازمان ملل متحد» خواند و افزود: «اگر اقدام نکنید، ایران می‌تواند جنگنده روسی بخرد و ناوگان زیردریایی خود را بهتر کند و در خلیج فارس و دریای عمان و دریای عرب دریانوردی را تهدید کند.»

‏وزیر خارجه آمریکا اشاره کرد در این صورت ایران آزاد خواهد بود «فروشنده یاغی سلاح» شود و جنگ را تشدید کند.

 

نگرانی آلمان و بریتانیا از فعالیت‌های نظامی ایران

‏نماینده آلمان در این نشست از عدم رعایت منشور سازمان ملل متحد و اعلامیه جهانی حقوق بشر از سوی ایران انتقاد کرد.

او ضمن اشاره به وجود زندانیان سیاسی و عدم آزادی رسانه‌ای در این کشور  وضعیت حقوق بشر آن را «افتضاح» خواند.

نماینده آلمان همچنین ضمن انتقاد از خروج آمریکا از برجام و فعالیت‌های موشکی ایران افزود: «ما خواستار پایبندی کامل به قطعنامه ۲۲۳۱ هستیم که نتیجه برجام است، به واسطه برجام ایران نتوانست به حرکتش به سوی بمب اتمی ادامه دهد.»

در ادامه نماینده بریتانیا از اقدامات «مغایر با برجام» از سوی ایران انتقاد کرد و گفت: «ما معتقدیم این یکی از آخرین‌ راه‌ حل‌های دیپلماتیک برای ایران بوده است.»

او موشک‌های بالستیک‌ ایران را برای منطقه «خطرناک» عنوان کرد و ضمن اشاره به حمله به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان سعودی و فجیره گفت: «همه حملات به صورت قطع از سوی سپاه پاسداران بوده است.»

 

حمایت آفریقای جنوبی،‌چین و بلژیک از برجام

نمایندگان آفریقای جنوبی، بلژیک و چین نیز در این نشست از برجام به عنوان دستاورد دیپلماتیک حمایت کردند.

نماینده بلژیک گفت کشورش نگران است که ایران به «فعالیت‌های منفی» خود ادامه دهد؛‌ نماینده چین نیز خواستار مذاکره برای حل مشکلات شد.

‏رییس دوره‌ای شورای امنیت در این نشست گفت نامه‌هایی به دبیرکل سازمان ملل متحد در این شش ماه ارایه شده است. او افزود: «همه ما از تغییر شرایط که بر برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ تاثیر گذاشته متاسفیم.»

ظریف: آمریکا کمپین ارعاب راه انداخته





محمدجواد ظریف در واکنش به گزارش سازمان ملل با متهم کردن آمریکا برای اعمال فشار بر این سازمان گفت: آمریکا به دبیرخانه شورای امنیت فشار آورده تا یک قرائت منحرف از قطعنامه ۲۲۳۱ ارائه کند، این اقدام دبیرخانه بارها مورد انتقاد سه عضو برجام بوده است.

ظریف همچنان عنوان کرد آمریکا در کنار شرکای خود کمپین ارعاب علیه نهادهای بین المللی به راه انداخته است.

وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: زمانش فرا رسیده که جامعه بین المللی و این شورا آمریکا را پاسخگو کند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More