شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نشست رهبران آمریکا و کره شمالی بدون توافق پایان یافت

نشست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی امروز پنجشنبه ۲۸ فوریه در هانوی ویتنام زودتر از موعد مقرر و بدون توافق بر سر خلع سلاح هسته‌ای پایان یافت.

سخنگوی کاخ سفید با تایید این خبر مذاکرات دو رهبر را مثبت و سازنده ارزیابی کرده و گفت دو کشور به گفت‌وگوهای خود ادامه خواهند داد.

دونالد ترامپ در پاسخ به خبرنگاران، دلیل ناکامی در توافق را درخواست‌های کره شمالی برای لغو تمامی تحریم‌های آمریکا دانسته است؛ آنچه به گفته او از سوی آمریکا عملی نیست.

به گزارش رویترز، رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرده که همچنان تمایل دارد رابطه خود با رهبر کره شمالی را حفظ کند. به گفته او کیم جونگ اون وعده داده که آزمایش سلاح‌های هسته‌ای و موشکی را متوقف کند.

یک روز پیش از آن و در پایان روز نخست نشست دوجانبه، دونالد ترامپ به خبرنگاران گفته بود که اعتقاد دارد این دور از مذاکرات با رهبر کره شمالی به اندازه اولی و حتی بیشتر از آن موفقیت‌آمیز باشد.

تغییر در برنامه نشست رهبران دو کشور و ناکامی در دست یافتن به توافق موجب کاهش ارزش پول ملی در کره جنوبی شد و بازارهای بورس منطقه را تحت تاثیر قرار داد.

تحریم‌های سازمان ملل متحد و ایالات متحده آمریکا علیه پیونگ یانگ پس از آن اعمال شد که کره شمالی در سال ۲۰۱۷ به یک رشته آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای دست زد.

پیشتر دونالد ترامپ گفته بود عجله‌ای برای خلع سلاح کره شمالی نیست و هدف خود را ادامه مذاکره با کیم جونگ اون  خوانده بود؛ چرا که به گفته او کاخ سفید به اندازه کافی به برگزاری مراسمی برای امضای توافق دوجانبه اطمینان دارد.

 هدف مذاکرات دونالد ترامپ و کیم جونگ اون یافتن راهی برای پاکسازی سلاح‌های‌ هسته‌ای از شبه جزیره کره عنوان شده. با این حال در این گفت‌وگوها یافتن راهی برای پایان دادن به کشمکش‌ها میان دو کره هم مورد توجه است.

نخستین دیدار رهبران کره شمالی و آمریکا ژوئن ۲۰۱۸ در سنگاپور برگزار شد. گرچه این دیدار نتیجه خاصی در بر نداشت اما لحظه‌ای تاریخی در مناسبات دو کشور تلقی می‌شود. با اینکه در فاصله هشت ماهه میان دو دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، آزمایش هسته‌ای یا موشکی تازه‌ای از سوی کره شمالی گزارش نشده اما گفته می‌شود این کشور مخفیانه به کار بر روی پروژه‌های نظامی خود ادامه می‌دهد.

بسیاری از مخالفان ترامپ در آمریکا، برنامه‌ریزی برای دیدار با رهبر کره‌شمالی را بیشتر نمایشی و با اهدافی تبلیغاتی برای او ارزیابی کرده‌اند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More