شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نشست اتحادیه اروپا با ایران در مورد یمن

اتحادیه اروپا از برگزاری جلسه سیاسی این اتحادیه به همراه چهار کشور فرانسه، ایتالیا، آلمان و بریتانیا با ایران در بروکسل خبر داد.

این پنجمین بار است که چنین جلسه‌ای برگزار می‌شود و موضوع آن بررسی مسائل منطقه عنوان شده است.

در این نشست، هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مدیران سیاسی فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا و هیأتی از ایران به سرپرستی حسین جابری انصاری، معاون وزیر امور خارجه ایران حضور داشتند.

بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا، بحث درباره وضعیت سیاسی و انسانی یمن، محور این مذاکرات بود.

این بیانیه می‌افزاید که همه طرف‌ها حمایت قوی خود را از روند گفت‌وگوهای صلح یمن زیر نظر سازمان ملل متحد و به سرپرستی مارتین گریفیث اعلام و بر اهمیت توافقنامه اسکهلم و اجرای آن به ویژه حدیده تأکید کردند.

یک ماه پیش، سازمان ملل متحد، پس از چند روز گفت‌وگو میان طرف‌های درگیر در یمن در استکهلم، از توافق کلی بر سر آتش‌بس در بندر حدیده خبر داد.

با وجود این توافق، طرفین درگیر در ابتدا آن را نقض کردند و سرانجام پذیرفتند که مرحله نخست آتش‌بس را اجرا کنند.

بندر حدیده در غرب یمن دروازه اصلی ورود غذا و دارو به مناطق تحت کنترل شورشیان شیعی حوثی از جمله صنعا‌ است که از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شوند.

سازمان ملل بارها نسبت به کارشکنی‌ حوثی‌های یمن در توزیع کمک‌های بشردوستانه این سازمان هشدار داده است.

اتحادیه اروپا همچنین در بیانیه خود درباره بحران سوریه اعلام کرد که شرکت‌کنندگان در پنجمین جلسه این اتحادیه با ایران، در جریان نتایج سومین کنفرانس حمایت از سوریه و منطقه که اخیرا در بروکسل برگزار شد و همچنین روند مذاکرات آستانه درباره سوریه قرار گرفتند.

همچنین شرکت‌کنندگان توافق کردند که بار دیگر در همین سطح تشکیل جلسه دهند.

پس از اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، ایران در تلاش است که حضور نظامی خود در سوریه را تقویت کند.

سرلشکر محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران روز یکشنبه ۲۶ اسفند به سوریه سفر و در دمشق، با همتای سوری و عراقی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

با این حال، اسرائیل مخالف جدی حضور ایران در سوریه است و بارها مواضع سپاه قدس و همچنین حزب‌الله لبنان در سوریه را بمباران کرده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More