شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نشریه وُکس: ایران و آمریکا سیاست مشخصی در مورد هم ندارند

 

نشریه آمریکایی وُکس (Vox) در شماره امروز خود در مصاحبه‌ای با سوزان مِلونی کارشناس امور ایران در انستیتوی بروکینگز به شرایط خطیر و تنش‌های روزافزون میان تهران و واشنگتن پرداخته و نتیجه‌گیری کرده است که در 25 سال گذشته هیچگاه مانند امروز احتمال یک برخورد نظامی میان دو کشور وجود نداشته است.
نکات مهم این مصاحبه به شرح زیر می‌باشد:
* مشخص است که دولت ترامپ یک سیاست سرسختانه‌تری را نسبت به دولت اوباما در مورد ایران به‌پیش گرفته است و در حال حاضر هیچ زمینه‌ای برای هرگونه تفاهم و همکاری دیپلماتیک میان دو کشور وجود ندارد.
* ایرانی‌ها در داخل و خارج کشور بیشتر از آنچه که در گزارش‌ها آمده است، موضوع دستور منع مسافرت به آمریکا از سوی دولت ترامپ را جدّی گرفته‌اند و آن را نشانه دشمنی واشنگتن با خودشان می‌دانند.
* جالب است که عدم صدور گواهینامه پایبندی ایران به توافق هسته‌ای از سوی ترامپ، واکنش تند و ویژه و یا عجولانه‌ای را از سوی رهبران آن کشور برنینگیخته است.
* حاکمیت ایران حتی در زمان دولت اوباما هم که با آنها از در دوستی و احترام جلو آمده بود هیچ علاقه‌ای به گسترش روابط با واشنگتن نداشته است.
* دو تحول مهم و تعیین‌کننده در ماه ژانویه صورت خواهد گرفت. اگر ترامپ بار دیگر از تأیید گواهی پایبندی ایران به توافق هسته‌ای خودداری کند این توافق با خطر شکست روبرو می‌شود.
پس از آن، واکنش ایران می‌تواند به رودررویی مستقیم میان دو کشور و افزایش آشوب در خاورمیانه منجر شود.
* مواضع ترامپ موقعیت حکومت ایران را تقویت نکرده است. برعکس، احتمال حتی باریک‌ترین مسیر هرگونه روابط دیپلماتیک را هم بسته و دو کشور به‌سوی یک تخاصم پیش می‌روند.
* نگاه به ساختار حاکمیت ایران به‌عنوان آدم‌های خوب و بد و تندرو و میانه‌رو اشتباه است. مسلماً هستند کسانی که در این حکومت خواهان پایان درگیری‌ها با آمریکا و همسایگان و بازگشت به جامعه جهانی باشند. ولی تفاوت ماهوی میان دو جناح بر سر ادامه حکومت و امور امنیتی آن وجود ندارد.
* حسن روحانی اگرچه صدای نوعی میانه‌روی در داخل حکومت است، ولی برای او حفظ رژیم اصل اول است.
* حکومت ایران علیرغم همه تهدیدات خارجی هیچگاه مواضع خود علیه آمریکا و همسایگانش را به درجه‌ای که از کنترلش خارج شود نمی‌رساند.
* در شرایط حاضر، نه ایران و نه آمریکا برنامه مشخصی برای چگونگی رفتار با یکدیگر ندارند. که البته این بسیار خطرناک است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More