شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نشریه 'هیل': چین جای خالی رهبری آمریکا در آسیا را پر می‌کند

 

نشریه 'هیل' (The Hill) نزدیک به محافل سیاسی کاخ سفید و کنگره آمریکا در سرمقاله‌ای امروز پنجشنبه 22 تیرماه می‌نویسد با کنار کشیدن دولت ترامپ از معاهده اقلیمی پاریس دولت چین تحرکات دیپلماتیک خود را برای پر کردن جای خالی رهبری آمریکا در آسیا افزایش داده است.

'هیل' می‌نویسد: «یکی از نتایج سریع و قابل توجه خروج آمریکا از معاهده اقلیمی پاریس این بوده است که چگونه دولت چین بدون هیچ زحمت و تلاشی آن را مانند هدیه‌ای برای گسترش رهبری جهانی خود در این مورد دریافت کرده است.

یک سخنگوی وزارتخارجه چین درحالی که هدف این صحبت خود را در واقع واشنگتن در نظر گرفته است به سادگی اعلام کرده است که «حالا که آمریکا از این معاهده خارج شده است دولت چین اجرای این مسئولیت مهم را بر روی شانه‌های خود احساس می‌کند و قول می‌دهد با تمام توان آن را اجرا کند.»

تمام کشورهای جهان به غیر از سوریه و نیکاراگوئه این معاهده را در 22 آوریل سال 2016 امضاء کردند و اجرای آن از همان روز آغاز شده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین اضافه کرده است: «به ما گفته شده است که فعالیت ما در اجرای این معاهده و نقش رهبری چین در آن از طرف جامعه جهانی مورد استقبال قرار گرفته است.»

نشریه 'هیل' می‌افزاید: «این موضع‌گیری دولت چین یک نمونه بی‌نظیر از حرکت آرام و پنهانی این کشور برای ظهور در صحنه جهانی به عنوان یک قدرت مهم است که با خلاء ایجادشده از کنار کشیدن رهبری آمریکا در آسیا خود را نمایان می‌کند.

این قدرت نمایی چین هیچ کجا بهتر از جنوب غربی آسیا، جایی که زمانی مظهر حضور و رهبری و نفوذ آمریکا بوده است، خود را نمایش نمی‌دهد. این خلاء قدرت آمریکا در آن منطقه آنقدر چشمگیر است که با گذشت 6 ماه از دولت ترامپ واشنگتن هنوز سفیری را برای کشورهای کره جنوبی، سنگاپور و حتی ژاپن تعیین نکرده است.»

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More