شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نشانه‌هایی از کاهش حملات اسرائیل و حماس، همزمان با افزایش تلاش‌های دیپلماتیک

در حالی که تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به درگیری میان اسرائیل و حماس افزایش یافته است، خبرگزاری رویترز از کاهش نسبی خشونت‌ها در منطقه خبر داد و اعلام کرد روز سه‌شنبه، برای اولین بار از زمان آغاز درگیری، هیچ کشته‌ای در غزه گزارش نشد.

به گزارش رویترز، از نیمه‌شب گذشته تا ساعت ۱۰ صبح روز سه‌شنبه به وقت محلی، اسرائیل دست‌کم ۶۰ بار به غزه حمله کرد، اما مقام‌های غزه اعلام کردند هنوز هیچ گزارشی از تلفات احتمالی این حملات داده نشده است.

در اسرائیل نیز با وجود تهدید حماس در روز دوشنبه مبنی بر هدف قرار دادن تل‌آویو با موشک‌های دوربرد، صدای آژیرهای شبانه حاکی از آن بود که حملات موشکی حماس بیشتر مناطق مرزی را هدف گرفته بود.

سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه در ژنو، از اقدام اسرائیل به بازگشایی گذرگاه کرام شالوم برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه استقبال کرد و خواستار بازگشایی یک گذرگاه مرزی دیگر در شمال نوار غزه شد.

مقام‌های غزه اعلام کرده‌اند تاکنون، ۲۰۲ فلسطینی از جمله ۶۱ کودک و ۳۶ زن در اثر حملات اسرائیل در غزه کشته شده‌اند.

هنوز هیچ آماری از میزان تلفات در اسرائیل در روز سه‌شنبه در اثر حملات موشکی حماس منتشر نشده، اما پیش‌تر اعلام شد که در اسرائیل نیز ۱۰ نفر از جمله دو کودک در حملات حماس جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین اسرائیل اعلام کرده تاکنون بیش از ۳۳۵۰ راکت از غزه به اسرائیل پرتاب شده است و نیروهای اسرائیلی توانسته‌اند دست‌کم ۱۴۰ نیروی شبه‌نظامی حماس و جهاد اسلامی در غزه را از میان بردارند.

ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کرد نظامیان این کشور یک فلسطینی را که در کرانه باختری می‌خواست با اسلحه و مواد منفجره دست‌ساز به آنان حمله کند، به ضرب گلوله کشتند و یک پهپاد را در نزدیکی مرز اسرائیل و اردن سرنگون کردند.

روز سه‌شنبه همچنین اعتصاب‌هایی در بیت‌المقدس شرقی، شهرهای عرب‌نشین اسرائیل و کرانه باختری رود اردن صورت گرفت و در رسانه‌های اجتماعی نیز کارزار «از دریا تا رودخانه» با پرچم‌های فلسطین در حمایت از فلسطینیان به راه افتاد.

ادامه حملات اسرائیل و حماس در حالی است که روز دوشنبه جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، بر حمایت این کشور از برقراری آتش‌بس در منطقه تاکید کرد.

همچنین مصر تلاش می‌کند نقش سنتی میانجی میان اسرائیل و حماس را ایفا کند. در سال ۲۰۱۴، که درگیری میان اسرائیل و حماس به کشته شدن دست‌کم ۲۲۲ نفر منجر شد، مصر در برقراری آتش‌بس میان دو طرف نقش عمده داشت.

امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، نیز روز سه‌شنبه با رییس‌جمهوری مصر و پادشاه اردن در این‌باره گفت‌وگو کرد.

همچنین تونس، که اکنون یکی از اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است، تلاش‌های خود برای برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و حماس را افزایش داده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More