شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ند پرایس: در هیچ‌جای برجام گفته نشده که نمی‌توان ایران را برای رفتارهای مخربش تحریم کرد

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: در هیچ جای برجام گفته نشده که آمریکا یا هر کشور دیگری در جهان نمی‌تواند ایران را برای پاسخگو کردن رفتارها و نفوذ مخربش تحریم کند.

پرایس در نشست خبری روز چهارشنبه خود گفت: «اگرچه تمرکز کنونی آمریکا بر چگونگی لغو تحریم‌های مغایر با برجام علیه ایران است، اما واشینگتن به تلاش خود برای پاسخگو کردن جمهوری اسلامی در ارتباط با سایر رفتارهای مخربش ادامه خواهد داد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه افزود: «درباره رفتارهای ایران نگرانی‌های عمیقی داریم و تهران نباید دچار این توهم شود که ما از تلاش خود برای پاسخگو کردن ایران درباره نقض حقوق بشر، برنامه موشک بالستیک و حمایت از تروریسم در منطقه دست می‌کشیم.»

او همچنین گفت: «گفت‌وگوهای وین درباره احیای برجام احتمالا یک هفته پس از بازگشت روسای هیات‌های دو طرف به کشورهای خود از سر گرفته می‌شود.»

او گفت: «برخی نشانه‌های پیشرفت در گفت‌وگوهای ایران وجود دارد، اما نمی‌خواهم در این زمینه مبالغه کنم. احتمالا نسبت به راهی که آمده‌ایم راه بیشتری در پیش داریم، زیرا در این روند چالش‌های زیادی وجود دارد که بسیاری از آنها از بین نمی‌رود.»

ند پرایس افزود: آمریکا آماده است گام‌های لازم برای بازگشت به تعهدات برجام را بردارد، از جمله اینکه تحریم‌های مغایر با برجام را لغو کند.

او خاطرنشان کرد: ماهیت دقیق تحریم‌ها وگام‌های لازم برای لغو آنها چیزهایی است که درکارگروه‌ تحریم‌ها بررسی می‌شود، اما واشینگتن در این مقطع درباره جزییات آن اظهارنظر نمی‌کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، نیز در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان با اشاره به اینکه در مذاکرات غیرمستقیم با ایران «برخی پیشرفت‌ها» به دست آمده، گفت: ایالات متحده متعهد است «بر مبنای پایبندی در برابر پایبندی» به برجام بازگردد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در نشست خبری خود در مورد مذاکرات وین گفت: رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، گفت‌وگو‌های سازنده‌ای داشته تا راه‌های جدیدی برای بازگشت دو طرف به توافق اتمی پیدا کنند.

او افزود: «با اینکه این گفت‌وگوها غیرمستقیم بوده می‌توانم تایید کنم که توقع داریم راهی رو به جلو بیابیم.»

سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت:  در حال حاضر نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که در مدت دو هفته با ایران به توافق برسیم.

ساکی درباره تلاش‌های جمهوری‌خواهان، به خصوص مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا، برای معرفی قانون جدیدی از طریق کنگره برای پایدار نگه داشتن فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی گفت کاخ سفید هنوز برنامه‌ای برای رفع تحریم‌های ایران ندارد.

جن ساکی اضافه کرد: سیاست دولت قبلی در مورد خروج از برجام باعث شد تا نظارت‌های بین‌المللی روی برنامه اتمی کاهش یابد، اما واشینگتن خواستار افزایش نظارت بر فعالیت‌های اتمی ایران است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نیز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه پایان مذاکرات هسته‌ای ایران «نزدیک نیست» گفت: هنوز در برخی موارد مهم، از جمله اینکه آمریکا باید کدام تحریم‌ها را لغو کند و ایران برای بازگشت به اجرای تعهدات باید چه کار کند، اختلاف نظر وجود دارد.

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا پیش‌بینی کرد گفت‌وگوهای کنونی برجام در چند دور برگزار شود.

او در پاسخ به پرسشی درباره تقاضای ایران برای دریافت تضمین کتبی مبنی بر اینکه دولت‌های بعدی آمریکا از برجام خارج نشوند، گفت: «چیزی به عنوان تضمین وجود ندارد. این تنها یک تفاهم سیاسی است.»

در همین حال، وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه در گفت‌وگوهای وین نوشت این گفت‌وگو‌ها در حالی پیشرفت کرده است که آمریکا با وضوح بیشتری خطوط تحریم‌ها برای لغو را مشخص کرده است. به گفته این مقام‌ها، ایران اصرار داشته است که ایالات متحده تمام تحریم‌های اعمال شده از سال ۲۰۱۵ را لغو کند.

دو مقام آگاه گفتند آمریکا برای لغو تحریم‌های تروریستی علیه بانک مرکزی ایران، شرکت‌های ملی نفت و نفتکش و چندین بخش اقتصادی مهم از جمله فولاد و آلومینیوم آماده است. اما دو طرف درباره درخواست ایران مبنی‌بر لغو نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی، با هم اختلاف دارند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More