شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نخست وزیر لبنان استعفا کرد

 

سعد حریری،‌ نخست وزیر لبنان استعفا داد.

حریری روز سه‌شنبه هفت آبان با اعلام خبر استعفایش گفت: «من از همه می‌خواهم که از منافع لبنان و صلح داخلی حمایت حفاظت کنند.»

حریری اضافه کرد «استعفایم را به عون،‌رییس جمهور و همه لبنانی‌ها تقدیم می‌کنم.»

سعد حریری، سیاستمدار سنی‌مذهب لبنان و رهبر جریان المستقبل و یکی از رهبران ائتلاف ۱۴ مارس است. او از نوامبر ۲۰۱۶ برای بار دوم به عنوان نخست‌وزیر لبنان انتخاب شد.

رفیق حریری، پدر سعد حریری نیز از سیاستمداران و سرمایه‌داران بانفوذ لبنان بود که مقام نخست وزیری این کشور را برعهده داشت. رفیق حریری در سال ۲۰۰۵ در یک حمله تروریستی به قتل رسید.

برخی از نیروهای سیاسی لبنان، حزب‌الله را به دست داشتن در این حمله متهم کردند، اما اکنون، حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان از دولت سعد حریری در مقابل معترضان دفاع کرده و گفته که مخالف سرنگونی دولت است.

نصرالله، روز جمعه سوم آبان‌ماه، در دومین سخنرانی خود پس از آغاز اعتراض‌های مردمی در این کشور، گفت: «ما ساقط شدن ریاست جمهوری، یا استعفای دولت را نمی‌پذیریم. همچنین در این شرایط برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام را هم قبول نمی‌کنیم.»

دولت سعد حریری، روز دوشنبه یک مجموعه اصلاحات اقتصادی را اعلام کرد و از تدابیری خبر داد که در جهت مبارزه با فساد و اسراف اتخاذ شده است.

اما همزمان با سخنرانی سعد حریری، بسیاری از معترضان همچنان به کناره‌گیری دولت اصرار داشتند و شعار می‌دادند: «همه یعنی همه.»

برخی از راه‌های ارتباطی در این کشور همچنان از سوی معترضان مسدود است و این امر موجب درگیری‌هایی میان خود مردم لبنان و همچنین میان معترضان و هواداران حزب‌الله لبنان و جنبش امل شده است.

سی سال پس از پایان جنگ داخلی لبنان شرایط کنونی یادآور سال‌های پس از جنگ است و کمبود برق و قطعی آب، زندگی روزانه لبنانی‌ها را مختل کرده است.

تظاهرات در لبنان از دو هفته پیش، با اعتراض نسبت به شرایط اقتصادی به ویژه افزایش مالیات‌ها آغاز شد.

اعتراضات لبنان، فقط به بیروت ختم نشده و شهرهای طرابلس و عکار در شمال تا بعلبک در شرق و صور و صیدا در جنوب را شامل می‌شود.

همچنین به ندرت پیش می‌آید که تظاهرات اعتراضی در لبنان به شهرهایی که پایگاه حزب‌الله لبنان به شمار می‌رود نیز سرایت پیدا کند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More