شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نخست‌وزیر عراق خواستار کمک عربستان در بازسازی آن کشور شد

 

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، طی نامه‌ای به ملک‌سلمان، پادشاه عربستان سعودی، اعلام کرد که عراق برای بازسازی کشور، نیاز به ۱۰۰میلیارد دلار دارد.

این نامه را سلمان الجمیلی، وزیر امور برنامه‌ریزی عراق، روز پنج‌شنبه ۲۸ دی‌ماه، در سفر خود به عربستان سعودی تقدیم پادشاه عربستان کرد.

بر اساس بیانیه‌ی وزارت برنامه‌ریزی عراق، عبادی در این نامه، خواستار کمک عربستان جهت بازسازی مناطقی شد که به‌تازگی از دست داعش خارج شده است.  

در این بیانیه آمده است که نخست‌وزیر عراق در این نامه، «از حمایت‌های عربستان از آن کشور، در مبارزه با گروه‌های تروریستی که همه‌ی جهان را تهدید می‌کردند»، تقدیر کرده است. عبادی هم‌چنین با تأکید بر عمق روابط دو کشور به گفته‌ی او «برادر»، ابراز امیدواری کرده است که مشارکت عربستان در «کنفرانس کویت»، به‌اندازه‌ی عمق این روابط باشد.

«کنفرانس کویت» قرار است روزهای ۲۵ تا ۲۷ بهمن‌ماه، جهت بررسی راه‌های کمک به عراق برای بازسازی مناطق جنگ‌زده‌ی این کشور، برگزار شود. بانیان این کنفرانس، کشورهای کویت، عراق، اتحادیه‌ی اروپا، سازمان ملل و بانک جهانی هستند.

ملک‌سلمان نیز در دیدار خود با جمیلی، بر آمادگی کشورش در تقدیم «هرگونه کمک در زمینه‌ی بازسازی عراق» تأکید کرد و عراق را «عمق استراتژیک عربستان» خواند.

ملک‌سلمان هم‌چنین خواستار «جبران فرصت‌های از دست‌رفته» و «آغاز مرحله‌ای جدید» شد که عراق را به‌عنوان نمونه‌ای برای توسعه معرفی کند. پادشاه عربستان در ادامه، از «پیروزی بزرگ عراقی‌ها و ازخودگذشتگی آن‌ها در آزادی کشورشان از دست تروریسم» تقدیر کرد.

در ماه‌های اخیر، روابط عربستان و عراق، پس‌از سال‌ها تنش، رو به بهبود بوده است. عادل الجبیر، وزیر خارجه‌ی عربستان، در اسفند‌ماه ۹۵ به عراق سفر کرد. این اولین سفر یک مقام بلند‌پایه‌ی سعودی به عراق، پس‌از ۲۷ سال بود. پس از این دیدار، چندین مقام بلند‌پایه از دو کشور با هم دیدار داشتند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More