شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نخست‌وزیر عراق: استعفا خواهم داد

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، در بیانیه‌ای اعلام کرد که استعفایش را به پارلمان ارائه می‌دهد.

این بیانیه که روز جمعه ۸ آذرماه منتشر شد در واکنش به درخواست آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید پرنفوذ شیعه، برای تغییر رهبری در این کشور صادر شده است.

در پی اعلام این تصمیم گروهی از معترضان در میدان تحریر تجمع و ابراز خوشحالی کردند. 

آیت‌الله سیستانی روز جمعه حمله‌ها علیه معترضان را محکوم کرد و از نمایندگان مجلس خواست که در حمایت‌شان از دولت تجدیدنظر کنند. همزمان، فراکسیون صدر در پارلمان عراق خواستار برگزاری جلسه فوری برای بررسی رای عدم اعتماد به دولت عبدالمهدی شد.

موضع‌گیری تازه آیت‌الله سیستانی که از سوی نماینده‌اش در خطبه‌های نماز جمعه کربلا مطرح شد، یک پیشنهاد آشکار برای تغییر نخست وزیر عراق در نظر گرفته شده است.

همچنین این موضع‌گیری، پس از اعتراضات روز پنج‌شنبه عراق است که یکی از مرگبارترین روزهای اعتراضات ضددولتی این کشور به شمار می‌رود. 

به گفته منابع پلیس، در روز پنج‌شنبه ۴۶ نفر در شهر ناصریه، در جنوب عراق، ۱۲ نفر در نجف و چهار نفر در بغداد کشته شدند.

نماینده آیت‌الله سیستانی در سخنرانی خود که از تلویزیون پخش شد، گفت که دولت «به نظر می‌رسد در مقابل حوادث دو ماه اخیر ناتوان است... پارلمان که دولت فعلی از آن بیرون آمده، باید در انتخاب‌هایش تجدیدنظر کند و آنچه را که به نفع عراق است، انجام دهد».

سیستانی اعلام کرد که حملات علیه تظاهرات مسالمت‌آمیز «ممنوع» بوده، اما همچنین از معترضان خواست که از خشونت پرهیز کنند.

دو روز پیش، تظاهرات‌کنندگان عراقی به کنسولگری ایران در نجف حمله کردند و با ورود به کنسولگری، آن را به آتش کشیدند.

این مرجع تقلید شیعیان گفت که معترضان «نباید اجازه بدهند که تظاهرات مسالمت‌آمیز خود به حملات علیه مکان‌ها یا افراد تبدیل شود.»

در پی حمله به کنسولگری ایران، مقام‌های عراقی از تشکیل «هسته‌‌های بحران» برای پایان دادن به اعتراضات خبر دادند و ابومهدی مهندس، فرمانده شبه‌نظامیان شیعه حشد شعبی، نیز گفت که برای جلوگیری از حمله به اماکن مذهبی شیعیان از زور استفاده خواهد شد.

این فرمانده شبه‌نظامیان نزدیک به جمهوری اسلامی ایران، روز پنج‌شنبه، با انتشار بیانیه‌ای در سایت اینترنتی این گروه اعلام کرد: «ما دستان هر کسی را که تلاش کند به سیستانی نزدیک شود، قطع خواهیم کرد.»

تعداد کشته‌های عراق از ابتدای اعتراضات تاکنون به بیش از ۴۰۰ افزایش یافته و اغلب قربانیان را معترضان تشکیل می‌دهند.

تظاهرات‌کنندگان و نیروهای امنیتی در ساعات اولیه روز جمعه نیز بار دیگر با یکدیگر درگیر شدند و منابع بیمارستانی اعلام کردند که چندین نفر در این درگیری زخمی شدند.

آیت‌الله سیستانی گفت که «دشمنان و دستگاه‌هایشان در حال تلاش برای آشوب‌پراکنی و بازگرداندن کشور به دوران دیکتاتوری هستند... همگان باید همکاری کنند تا مانع چنین فرصتی شوند.»

سیستانی در این زمینه توضیحات بیشتری نداد.

او پیشتر گفته بود: «هیچ کس، گروه یا طرفی با جهت‌گیری خاص، یا بازیگر منطقه‌ای یا بین‌المللی نباید بر اراده عراقی‌ها غلبه کرده یا اراده‌اش را بر آن‌ها تحمیل کند.»

درخواست سیستانی برای تجدیدنظر نمایندگان عراقی در حمایتشان از دولت عبدالمهدی در حالی است که یک ماه پیش، خبرگزاری رویترز پنجشنبه به نقل از منابع نزدیک به مقتدی صدر و هادی عامری، دو تن از چهره‌های سیاسی پرنفوذ در عراق، گزارش داد که قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در جلسه‌ای محرمانه مانع از برکناری عبدالمهدی شد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More