شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نخست‌وزیر عراق: اجازه حمله به عربستان سعودی از خاک کشورمان را نمی‌دهیم

 

 

مصطفی الکاظمی، نخست‌ وزیر عراق، در سفر به عربستان سعودی اعلام کرد اجازه نمی‌دهد از خاک عراق برای حمله به این کشور استفاده شود.

کاظمی روز چهارشنبه ۱۱ فروردین‌ماه در یک کنفرانس خبری که پس از دیدار چندساعته با محمد بن‌ سلمان، ولیعهد سعودی برگزار شد، اظهارات گروه موسوم به «وعد الحق» مبنی بر حمله‌ از خاک عراق به کاخ سلطنتی در ریاض را «نادرست» خواند و تاکید کرد که این حمله از خاک کشورش صورت نگرفته است.

او وعده داد که عراق هرگز محلی برای حمله به عربستان سعودی نخواهد شد.

اخیرا و در پی حمله‌ای پهپادی به کاخ سلطنتی در ریاض گروهی کمتر شناخته‌شده موسوم به «الویه وعد الحق» که مورد حمایت حکومت ایران قرار دارد، بیانیه‌ای منتشر کرد و مسئولیت آن را بر عهده گرفت. 

رسانه‌های آمریکا به نقل از مقام‌های این کشور نوشتند که این حمله از خاک عراق صورت گرفته بود. یک مقام ارشد یک گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران هم به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود این حمله از مناطق مرزی عراق و عربستان سعودی انجام شده است.

با این حال، مقام‌های سعودی به صورت علنی هیچگونه جزییاتی درباره این حمله به مجموعه سلطنتی الیمامه منتشر نکردند.

اکنون نخست‌وزیر عراق می‌گوید که تلاش‌هایی «توسط برخی» با هدف ایجاد اخلال در روابط بغداد با ریاض صورت گرفته است،‌ اما توضیح بیشتری درباره آن نداد.

کاظمی که بر اساس گزارش‌ها روابط شخصی نزدیک با بن‌سلمان دارد، در حفظ مناسبات دیپلماتیک کشورش می‌کوشد.

سفر این مقام دولت عراق به عربستان سعودی پس از آن صورت می‌گیرد که دو کشور در ماه نوامبر سال گذشته برای نخستین‌بار و پس از قطع روابط دیپلماتیک در پی حمله صدام حسین به کویت در سال ۱۹۹۰ میلادی، تردد مرز زمینی خود را مجددا برقرار کردند.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد، عراق به دنبال تعمیق روابط اقتصادی با عربستان سعودی و متحدانش در خلیج فارس بر سر انواع پروژه‌های سرمایه‌گذاری است.

در بیانیه‌ای که توسط رسانه‌های دولتی سعودی منتشر شده، دو کشور توافق کرده‌اند صندوق مشترکی را با سرمایه تقریبی سه میلیارد دلار تاسیس کنند که «کمک پادشاهی» عربستان سعودی برای تقویت سرمایه‌گذاری در اقتصاد عراق است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More