شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نخستین روز اجلاس گروه ۲۰؛ عربستان سعودی خواستار تلاش برای توزیع متوازن واکسن کرونا شد

 

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، در سخنرانی افتتاحیه اجلاس سران کشورهای عضو گروه ۲۰ گفت که رهبران این کشورها باید برای دسترسی ارزان‌قیمت و متوازن به واکسن‌ و سایر تجهیزات مبارزه با شیوع کرونا تلاش کنند. 

او روز شنبه اول آذرماه در مراسم گشایش این اجلاس که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: «هرچند ما نسبت به پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه ساخت واکسن، داروها، ابزارهای درمانی و تشخیص کووید-۱۹ خوش‌بین هستیم، باید برای ایجاد شرایط یک دسترسی ارزان‌قیمت و متوازن به این ابزارها برای همه مردم تلاش کنیم.»

اجلاس سران کشورهای عضو گروه ۲۰ امسال روزهای شنبه و یکشنبه به میزبانی و ریاست عربستان سعودی برگزار می‌شود و برگزاری این اجلاس به دلیل شیوع کرونا به صورت آنلاین و برنامه‌های آن نسبت به اجلاس‌های پیشین کوتاه‌تر است.

پیشتر اعلام شده بود که در میان موضوعات مختلف بین‌المللی، هماهنگی جهانی برای مقابله با شیوع کرونا و همچنین تامین بودجه برای مهار پیامدهای اقتصادی بحران کرونا در اجلاس امسال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

همچنین در دستور کار این دوره از اجلاس سران گروه ۲۰، بررسی خرید و توزیع جهانی واکسن، دارو، کیت‌های تشخیص برای کشورهای کم‌درآمد قرار دارد.

اتحادیه اروپا از گروه ۲۰ خواسته که برای کمک به این کشورها ۴/۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنند.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی در این زمینه نوشت که در دوره ریاست این کشور بر گروه ۲۰ بازپرداخت ۱۴ میلیارد دلار بدهی كشورهایی که از فقر و ضعف شدید اقتصادی رنج می‌برند به تعویق انداخته شد.

همچنین محمد الجدعان، وزیر دارایی عربستان سعودی، گفت: «اجلاس گروه ۲۰ به ریاست عربستان سعودی به دنبال تقویت همکاری‌های بین‌المللی برای پشتیبانی از مرحله بهبود اقتصاد جهانی و ایجاد پایه‌های محکم برای مرحله رشد قوی، پایدار، متعادل و جامع است.»

گروه ۲۰ شامل بیست کشور ثروتمند جهان است که عربستان سعودی تنها کشور عربی حاضر در آن است و امسال برای نخستین بار این کشور میزبان اجلاس سران گروه ۲۰ شده است.

قرار است روز شنبه دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا به صورت ویدیویی در این اجلاس شرکت کند. پیشتر خبرگزاری فرانسه نوشت که سایه انتقال مبهم قدرت در آمریکا بر این دوره از اجلاس گروه ۲۰ سنگینی می‌کند.

همچنین هم‌زمان با برگزاری این نشست ملک سلمان در تماس با رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، درباره بهبود روابط دو کشور گفت‌وگو کرد. 

ترکیه نیز عضو گروه ۲۰ است، اما پس از قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول روابط دو کشور پرتنش شد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More