شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نخستین دیدار رسمی مقامات اقلیم کردستان و دولت عراق پس از رفراندوم

 

مقاماتی از وزرات کشور دولت عراق و وزارت داخلی دولت خودگردان اقلیم کردستان عراق، برای نخستین‌بار پس‌از گذشت سه‌ماه از به‌هم خوردن روابط اربیل و بغداد به دلیل اجرای رفراندوم استقلال کردستان، با هم در بغداد دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش وب‌سایت تلویزیون «روداو»، نزدیک به حکومت اقلیم کردستان عراق، روز شنبه ۲۳ دی‌ماه، هیأتی بلندپایه از دولت اقلیم کردستان، به سرپرستی کریم سنجاری، وزیر امور داخلی اقلیم، به‌همراه وزیر راه اقلیم و مدیران دو فرودگاه بین‌المللی اربیل و سلیمانیه، با تیم مذاکره‌کننده‌ی وزارت کشور عراق، به‌سرپرستی قاسم الاعرجی، در بغداد دیدار کرد.

در بیانیه‌ی مشترکی که طرفین، از این نشست به رسانه‌ها داده‌اند، آمده است که به دستور حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، هیأتی بلندرتبه از مقامات دولت عراق، به‌منظور یافتن راه‌حل برای اختلافات بر سر گمرک، مرزها و فرودگاه‌ها، با مقامات رسمی اقلیم کردستان دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.

سعد امین، سخنگوی وزارت کشور عراق، ضمن مفید خواندن این دیدار، تأکید کرد که طرفین برای رفع موانع برسر عادی‌سازی روابط اربیل و بغداد، عزم جدی دارند. او همچنین گفت که تلنبار شدن مشکلات بین طرفین تا امروز، به‌دلیل نبود کانال‌های ارتباطی بوده، ولی این دیدارها به رفع موانع کمک خواهد کرد.

گفته می‌شود که در این دیدار، غیر از مسأله‌ی کنترل گذرگاه‌های مرزی و فرودگاه‌های اقلیم کردستان، موضوعاتی ازقبیل صدور گذرنامه و روادید نیز مورد بحث قرار گرفته است. قرار است طرفین، بار دیگر، روز دوشنبه‌ی این هفته، این‌بار در اربیل، پایتخت اقلیم کردستان، برای مذاکره برسر جزئیات مسائل مورد اختلاف و یافتن راه‌حل‌های احتمالی دوباره، گردهم‌ آیند.

پس از همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان در اوایل پاییز سال جاری، دولت عراق سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای درقبال اقلیم کردستان اتخاذ کرد. در این راستا، بغداد پروازهای بین‌المللی به فرودگاه‌های اقلیم کردستان را مسدود کرد و کنترل مناطق سرزمینی مورد مناقشه‌ با کردستان را در اختیار گرفت.

به گفته‌ی ناظران، این سفر مقامات اقلیم به بغداد، در چارچوب اقداماتی است که اقلیم کردستان برای از سرگیری پروازهای بین‌المللی به دو فرودگاه اربیل و سلیمانیه انجام می‌دهد. بستن این دو فرودگاه و نیز گذرگاه‌های مرزی، بر روی معیشت مردم کردستان و به‌طور کلی اقتصاد اقلیم، تأثیر مخربی گذاشته است.

اگرچه قبلاً دولت عراق پیش‌شرط‌هایی برای از سرگیری مذاکرات با دولت اقلیم در نظر گرفته بود، ولی با انجام این دیدار رسمی، آن پیش‌شرط‌ها فعلاً منتفی به‌نظر می‌رسد.

هنوز جزئیاتی از این نخستین نشست، منتشر نشده است و نگاه‌ها به دیدار آینده در روز دوشنبه‌ی این هفته دوخته شده، تا نشانه‌های آب‌شدن یخ روابط بین طرفین پدیدار شود.  

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More