شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نخستین جلسه دادگاه استیضاح دونالد ترامپ در مجلس سنا برگزار شد

شامگاه سه‌شنبه نخستین جلسه دادگاه استیضاح دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، در مجلس سنا آغاز شد. جلسات استیضاح رییس جمهوری در مجلس سنا به مانند یک «دادگاه» برگزار می‌شود و در نهایت نمایندگان به تبرئه یا گناهکار بودن ریاست جمهوری رای می‌دهند.

مجلس سنای آمریکا یک‌صد نماینده دارد و برای برکناری رییس جمهوری آمریکا به رای مثبت دو-سوم مجلس سنا نیاز است که با وجود اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس سنا احتمال آن کم است.

مجلس نمایندگان آمریکا، در آذرماه گذشته با تصویب دو قطعنامه جداگانه، ترامپ را به «سواستفاده از قدرت» و «کارشکنی در فعالیت کنگره» متهم کرد و در نهایت پس از چند هفته، قطعنامه استیضاح ریاست جمهوری به‌منظور بررسی در اختیار مجلس سنا قرار گرفت.

نخستین جلسه رسمی دادگاه استیضاح ترامپ روز سه‌شنبه اول بهمن‌ماه با بحث‌‌های دامنه‌دار میان نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه بر سر برداشت‌های قانونی و روندهای حقوقی استیضاح آغاز شد.

آدام شیف، رییس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، شامگاه سه‌شنبه در جمع خبرنگاران روند استیضاح ترامپ در مجلس سنا را «غیرمنصفانه» توصیف کرد. شیف هم‌اکنون به عنوان رییس هیات دادستانی دموکرات‌ها در این «دادگاه» حضور دارد.

روز سه‌شنبه پس از چندین ساعت گفت‌وگو در خصوص روندهای قانونی جلسه استیضاح، به‌نظر می‌رسد مقررات کنونی شبیه مقرراتی است که در سال ۱۹۹۹ بیل کلینتون، رییس جمهور سابق ایالات متحده از حزب دموکرات، استیضاح شد.

رییس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، در ابتدای جلسه روز سه‌شنبه در سنا، رییس جمهوری آمریکا را به اتخاذ موضع‌گیری‌های خطرناک برای امنیت ملی آمریکا متهم کرد.

رسیدگی به اتهام‌های دونالد ترامپ، در مجلس سنا، در حالی آغاز شده است که او به‌منظور شرکت در نشست‌‌های سالانه «مجمع جهانی اقتصاد» در داووس سوئیس  به‌سر می‌برد.

ترامپ روز سه‌شنبه در داووس، از کارنامه اقتصادی دولت خود به‌طور قاطع دفاع کرد و گفت که در دوران ریاست جمهوری او، اقتصاد ایالات متحده به‌شکل بی‌سابقه‌ای شکوفا شده است.

ترامپ سومین رییس جمهوری در تاریخ ایالات متحده است که در مجلس سنا استیضاح می‌شود. بیل کلینتون، رییس جمهوری دموکرات آمریکا در فوریه سال ۱۹۹۹ از سوی نمایندگان مجلس سنا با اختلاف اندکی تبرئه شد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More