شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نتیجه‌بخش بودن تلاش‌های عربستان برای منزوی‌کردن ایران

 

وبسایت خبری یوروایشیا، در گزارش هفتگی خود در مورد تحولات خاورمیانه نوشت،‌ «تلاش‌های دولت عربستان سعودی برای منزوی کردن حکومت ایران در صحنه بین‌المللی نتیجه‌بخش بوده است».

در این گزارش آمده است: «این تلاش‌ها بیش از همه نتایج مورد نظر عربستان سعودی را در کشورهای شمال آفریقا و آسیای مرکزی فراهم کرده است. مقامات دولتی و رهبران مذهبی در تاجیکستان و الجزایر در هفته‌های اخیر ایران را متهم کرده‌اند که در میان جمعیت شیعیان کشورهای خود دست به فعالیت‌های خرابکارانه و تبلیغات شیعه‌گری زده‌اند».

در این گزارش همچنین آمده است، «در این راستا کشور مراکش نیز ماه گذشته روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی ایران را قطع کرده است».

به نوشته این وبسایت خبری تحلیلی، «نظیر این اتهامات علیه حکومت ایران در تمامی طول چهار دهه گذشته نیز به چشم می‌خورد که بازتابی از جنگ پنهان میان ایران و عربستان سعودی در منطقه بوده است».

بر اساس این گزارش، «عربستان سعودی درروند سیاست منزوی کردن دیپلماتیک ایران از وجود نفوذ روحانیون محافظه‌کار اسلامی در کشورهای شمال آفریقا و آسیای مرکزی سود می‌برد، و همزمان ریاض کمک‌های مالی خود به سلفی‌ها را کاهش داده است».

این گزارش در ادامه می‌افزاید، «روابط کشور الجزایر که تنها دو درصد مسلمانان آن شیعه هستند با عربستان سعودی به‌ دلیل خودداری حکومت آن از داشتن  مواضع ضدایرانی چندان دوستانه نیست».

الجزایر از توافق هسته‌ای۲۰۱۵ ایران با قدرت‌های جهانی پشتیبانی کرده بود، هیچ مخالفتی با حضور نیروهای ایرانی در سوریه ندارد و با مواضع عربستان در مقابل نیروهای حزب‌الله لبنان همسو نیست.

از سوی دیگر، تاجیکستان در همراهی با مواضع عربستان سعودی، به‌عنوان یکی از کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، با پذیرفتن ایران به‌عنوان یک عضو جدید این سازمان مخالفت می‌کند.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More