شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نتانیاهو: در اورشلیم هستیم و اینجا خواهیم ماند

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «اینجا در اورشلیم هستیم و در اینجا به کمک سربازان شجاع باقی خواهیم ماند».

نتانیاهو روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه در مراسم گشایش سفارت آمریکا در بیت‌المقدس، اعلام کرد: «در دسامبر سال گذشته ترامپ اولین رهبر جهان شد که اورشلیم را پایتخت اسراییل معرفی کرد، ممنون از ترامپ که این شجاعت را داشت تا به وعده‌های خود عمل کند».

نتانیاهو با اشاره به حضور میهمانان آمریکایی در مراسم گشایش سفارت آمریکا در بیت‌المقدس، گفت: «ما دوستان بهتر از شما در دنیا نداریم و شما در کنار اسراییل هستید».

او همچنین به حضور ایوانکا ترامپ و جرد کوشنر اشاره کرد و گفت که حضور شما گواهی بر اهمیت چنین رویدادی است.

 

  • اقدام ترامپ تاریخ‌ساز است

نتانیاهو افزود: «عجب روز پرشکوهی است این لحظه را به یاد بیاورید، این تاریخ است که ترامپ با شناسایی تاریخ، اقدامی تاریخ‌ساز انجام داده است».

نخست‌وزیر اسرائیل با بیان اینکه «همه ما عمیقا احساساتی هستیم و قدردان هستیم»، اضافه کرد: «ترامپ تاریخ ساز شده است و امروز سفارت قدرتمندترین کشور دنیا در اورشلیم باز شده است».

نتانیاهو در پایان صحبت‌های خود با بیان اینکه صلحی که متکی بر دروغ باشد فرو خواهد ریخت، گفت: «هر صلحی تنها با حقیقت امکان پذیر است و صلحی که بر پایه دروغ باشد زیر واقعیت‌های خاورمیانه خرد می‌شود و حقیقت این است که اورشلیم پایتخت اسرائیل است».

جرد کوشنر مشاور ویژه و داماد دونالد ترامپ نیز از دیگر سخنرانان مراسم گشایش سفارت امریکا در بیت‌المقدس بود. او گفت: «آمریکا با این اقدام نشان داد که کشوری قابل اعتماد است و  تاکید کرد که خشونت‌طلبی جمهوری اسلامی ایران بسیاری از شهروندان دوستدار صلح را در منطقه و جهان تهدید می‌کند».

همزمان با مراسم گشایش سفارت آمریکا در بیت‌المقدس، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در یک پیام ویدئویی و همچنین در تویتتر خود، امروز را روزی بزرگ برای اسراییل نامید.  

 

 

ترامپ در پیام ویدئویی خود گفت: «امروز ما بعد از پذیرفتن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل،‌ سفارت خود را در این شهر مقدس افتتاح می‌کنیم.

او افزود: «این کار چندین سال زودتر از موعد مقرر انجام می‌شود. همین‌طور که دسامبر گذشته هم گفتم امید ما به صلح است».

ترامپ اضافه کرد: «ایالات متحده همچنان به تنظیم یک توافقنامه صلح متعد است و ما از این موضوع در مکان‌های مقدس اورشلیم، از جمله حرمین شریفین نیز پشتیبانی می‌کنیم».

 

گفت‌وگو با مهرزاد بروجردی درباره امکان برقراری صلح بین فلسطین و اسراییل بدون دخالت آمریکا
گزارشی از بهار خدابنده درباره گشودن سفارت آمریکا در بیت ‌المقدس و پیامدهای آن برای صلح اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More