شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نتانیاهو: به مواضع ایران در سوریه حمله کرد‌یم

 

 

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تایید کرده که حملات اخیر به فرودگاه دمشق،‌ علیه مواضع ایران بوده و ازسوی نیروی هوایی آن کشور انجام شده است.

او روز یکشنبه ۲۳ دی‌ماه در ابتدای جلسه کابینه اسرائیل با اشاره به اینکه نیروهای این کشور تاکنون به صدها هدف ایران و حزب‌الله لبنان در سوریه حمله‌ کرده‌اند، گفت که این حملات نشان‌دهنده قاطعیت اسرائیل در اقدام علیه ایران در سوریه است.

خبرگزاری رسمی سوریه پیش از این گفته بود که انبار جنگ‌افزار ارتش سوریه در حملات هوایی اسرائیل آسیب دیده است.

در طول سه سال گذشته، به طور معمول مقامات ارشد دولت اسرائیل از پذیرش مسئولیت حملات نظامی علیه مواضع ایران و سوریه خودداری می‌کردند ولی در روزهای اخیر این رویکرد تغییر کرده است.

روز جمعه ۲۱ دی ماه، گادی آیزنکوت، رئیس ستادکل ارتش اسرائیل نیز در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک‌تایمز گفته بود این کشور در سه سال گذشته به اهداف ایرانی در سوریه حمله کرده، «بدون اینکه مسئولیت آن را بپذیرند یا خواستار پذیرش مسئولیت از سوی دیگران شوند.»

شهریور ماه امسال یک مقام ارتش اسرائيل که نامش اعلام نشد، تایید کرده بود که در طول یک‌و نیم سال گذشته، اسرائیل بیش از ۲۰۰بار به اهدافی در سوریه حمله کرده که به‌طور عمده متعلق به ایران بوده‌اند.

پذیرش مسئولیت حملات نظامی به پایگاه‌های ایران در سوریه، در حالی که صورت می‌گیرد که در هفته‌های گذشته، پس از اعلام تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خارج‌کردن نیروهای آمریکا از سوریه، گمانه‌زنی‌هایی درباره نحوه تامین امنیت اسرائیل مطرح شده بود.

نتانیاهو، ۲۹آذر امسال گفت پس از خروج آمریکا از سوریه، مبارزه اسرائیل علیه برنامه‌ها و اهداف نظامی ایران در سوریه تشدید می‌شود.

او یک هفته بعد نیز در جمع خلبان‌های نیروهای ارتش اسرائیل تاکید کرد که به ایران اجازه سنگر گرفتن در سوریه را نمی‌دهد و اسرائیل به صورت «قوی و تهاجمی» اقدام‌های خود علیه ایران را ادامه خواهد داد.

به نظر می‌رسد مجموعه این اظهارنظرها و رویکردهای مقام‌های اسرائیل برای از بین بردن هرگونه نگرانی و ابهام ناشی از پیامدهای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه بر امنیت اسرائیل صورت می‌گیرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More