شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نبرد شبانه ماهیگیران فرانسوی و بریتانیایی سر صدف

 

چهل قایق ماهیگیری فرانسوی نیمه‌شب، کنار هم در آب‌های آزاد سواحل نرماندی در شمال فرانسه صف کشیدند تا در مقابل پنج قایق بریتانیایی قد علم کنند.

دعوا سر صید صدف اسکالوپ بود که از غذاهای لذیذ رستوران‌های هر دو کشور است.

سواحل مابین بریتانیا و فرانسه، لبریز از این صدف‌ها است و هر دو کشور قرن‌هاست در آب‌های این منطقه صید می‌کنند، اما اکنون دعوای ماهیگیران فرانسوی با بریتانیایی‌ها بر سر صید صدف به اوج رسیده است.

ماهیگیران فرانسوی عصبانی هستند که چرا بریتانیایی‌ها می‌توانند تمامی طول سال صدف اسکالوپ صید کنند ولی دولت فرانسه آن‌ها را محدود ساخته است تا تنها در بازه زمانی یک اکتبر تا ۱۵ ماه می به صید این صدف‌ها بروند.

دولت فرانسه در تلاش است تا قوانین محیط‌زیستی را در برابر تغییرات اقلیمی ناشی از گرمایش زمین، اجرا کند.

 

 

 

 

صدف‌ها، در کنار دیگر موجودات زنده آب‌های جهان، به شکل‌های مختلف از فعالیت‌های آدمی آسیب می‌بینند، ولی در این سواحل، اسیدی شدن آب دریا یکی از آسیب‌های اصلی است.

هرچه دی اکسید کربن بیشتری در اتمسفر زمین انباشت شود، آب‌ قبل از خاک گازهای گلخانه‌ای را از زمین جذب می‌کند. افزایش سطح گازهایی همانند دی‌اکسید کربن به‌معنای اسیدی شدن آب‌هاست.

 

 

اسیدی شدن آب‌ها وقتی در کنار افزایش دمای آب ناشی از گرمایش زمین قرار گیرد، حیات صدف‌ها را به‌خطر می‌اندازد.

دعوای ماهیگیران فرانسه و بریتانیا دست کم ۱۵ سال قدمت دارد ولی این هفته وقتی ماهیگیران به طرف یکدیگرسنگ پرتاب کردند و سپس قایق‌هایشان را بهم کوفتند، به اوج رسید.

قایقرانان بریتانیایی نگران عواقب برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) هستند و می‌گویند شاید حق ماهیگیری آنان محدود شود و کارشان را از دست بدهند.

 

خبرنگار ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More