شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ناپدید شدن نفتکش «ریاح» در تنگه هرمز پس از انحراف به سمت ایران‌

برخی رسانه‌های جهان از ناپدید شدن یک نفتکش  خبر می‌دهند که در حال حرکت در تنگه هرمز به سمت آب‌های ایران منحرف شده است. ابتدا اعلام شد که این نفتکش متعلق به امارات متحده عربی است اما یک مقام اماراتی به شبکه العربیه گفت این نفتکش نه متعلق و نه مورد بهره‌برداری این کشور است و هرگز اعلام وضعیت اضطراری  نکرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که بر اساس داده‌های دریانوردی این نفتکش از شامگاه شنبه ۲۲ تیر، اعلام موقعیت خود را متوقف کرده و مشخص نیست که چه بر سر آن آمده است.

آخرین داده‌ها حاکی از هدایت شدن این نفتکش که با پرچم پاناما حرکت می‌کرد، به سمت آب‌های ایران است.

نفتکش «ریاح» ۵۸ متری است و معمولا مسیر دوبی یا شارجه در کرانه غربی امارات متحده عربی به سمت فجیره در کرانه شرقی امارات را با عبور از تنگه هرمز طی می‌کند.

ابهام درباره سرنوشت این نفتکش، نگرانی‌هایی را درباره امنیت عبور و مرور کشتی‌ها در تنگه هرمز به وجود آورده است.

کاپیتان رانجیث راجا از مؤسسه ریفینیتیو، به اسوشیتدپرس گفت که این نفتکش طی سه ماه گذشته در سفرهای خود در امارات متحده عربی، هیچ‌گاه رادار ردگیری خود را خاموش نکرده بود.

همچنین العربیه انگلیسی به نقل از «مارین ترافیک» که مربوط به اطلاعات دریانوردی در سراسر جهان است، نوشت که نفتکش ریاح، روز پنجم ژوئیه از یک بندر نزدیکی دوبی حرکت خود را آغاز کرده بود.

همچنین رد این نفتکش تا راس الخیمه، در نزدیکی تنگه هرمز به ثبت رسیده است.

جئورجیوس هاتزیمونولیس، پژوهشگر مارین ترافیک، گفته که این نفتکش در یک سال گذشته فقط میان بنادر امارات متحده عربی در رفت و آمد بوده است.

یک مقام اماراتی که نامش فاش نشده، در این زمینه به العربیه گفت: «این نفتکش نه در تصاحب و نه در اختیار امارات متحده عربی بوده، هیچ کارکنان اماراتی در آن نبوده‌اند و هرگز اعلام خطر نکرده است.»وی با این حال اضافه کرد: «ما اوضاع را به همراه شرکای بین‌المللی خود بررسی می‌کنیم.»

مارین ترافیک اعلام کرده که آخرین اطلاعات صادر شده از این نفتکش مربوط به ساعت ۱۱ و ۵۸ دقیقه شامگاه شنبه است که موقعیت این نفتکش را در نزدیکی جزیره لارک در ایران نشان می‌داد.

شرکت پرایم تانکرز در دوبی که صاحب این تانکر است به آسوشیتدپرس گفت که این تانکر را به شرکت دیگری به نام موج البحر فروخته است. اما آسوشیتدپرس می‌گوید در تماس با شرکت موج البحر، فردی که پاسخ این خبرگزاری را داده اعلام کرده این شرکت صاحب هیچ نفتکشی نیست.

هنوز امارات متحده عربی و ایران رسما به این موضوع واکنشی نشان نداده‌اند. همچنین ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس نیز از ارائه توضیح در این زمینه خودداری کرده است. اما آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام دفاعی آمریکا نوشت که این کشور به ایران «مظنون» است.

زمان ناپدید شدن این نفتکش، سه روز پس از تلاش ایران برای توقف عبور یک کشتی بریتانیایی از تنگه هرمز است.

سخنگوی دولت بریتانیا روز پنج‌شنبه ۲۰ تیر، از تلاش سه قایق ایرانی در شامگاه چهارشنبه برای جلوگیری از عبور یک کشتی تجاری، بریتیش هریتیج، از تنگه هرمز خبر داد. اما ناوچه اچ‌ام‌اس مونتروز نیروی دریایی بریتانیا خود را بین قایق‌های ایرانی و نفتکش بریتیش هریتیج قرار داد و با هشدارهای کلامی به قایق‌های ایرانی، آنها را مجبور به بازگشت کرد.

نیروی دریایی سپاه پاسداران، گزارش‌ها در این زمینه را تکذیب کرد اما این اتفاق چند ساعت پس از اظهارات تهدیدآمیز حسن روحانی صورت گرفت که در واکنش به توقیف کشتی حامل نفت ایران به سوریه در آب‌های جبل‌الطارق، به بریتانیا هشدار داد که «شما آغازگر ناامنی هستید و تبعات آن را بعدا درک خواهید کرد.»

همچنین علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در تازه‌ترین سخنرانی خود اقدام اخیر بریتانیا در توقیف کشتی حامل نفت ایران در جبل‌الطارق را مصداق «دزدی دریایی» دانست و هشدار داد این اقدام «بی‌پاسخ» نخواهد ماند.

این در حالی است که بریتانیا اعلام کرده که اگر ایران تصمین دهد این نفتکش به سوی سوریه نخواهد رفت، آن را رفع توقیف خواهد کرد.

سوریه از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده است.

 

* تصویر این پست آرشیوی است. 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More