شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس یگان پهپادی و سیستم‌های بی‌سرنشین راه‌اندازی می‌کند

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در بحرین مستقر است اعلام کرد که پس از سال‌ها حملات دریایی مرتبط با تنش‌های جاری با ایران، یک یگان جدید را شامل پهپادها و سیستم‌های آبی و زیردریایی بدون سرنشین در خلیج فارس راه‌اندازی می‌کند.

مقامات نیروی دریایی آمریکا مشخص نکردند چه سیستم‌هایی قرار است در این یگان استفاده شوند، اما گفتند این یگان طی چند ماه آینده در آب‌راه‌های انتقال انرژی و کشتیرانی منطقه راه‌اندازی خواهد شد.

برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، گفت: «ما می‌خواهیم بر روی آب و زیر دریا سیستم‌های بیشتری قرار دهیم. می‌خواهیم بر آنچه که اینجا اتفاق می‌افتد نظارت گسترده‌تری داشته باشیم.»

حوزه فعالیت ناوگان پنجم تنگه هرمز، که ۲۰ درصد نفت جهان از آن عبور می‌کند، دریای سرخ، کانال سوئز و تنگه باب‌المندب یمن را در بر می‌گیرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، برخی از سیستم‌های بدون سرنشین که ناوگان پنجم از آنها استفاده خواهد کرد شامل پهپادهای فوق مقاوم نظارتی، کشتی‌های بدون سرنشین سی‌هاک و سی هانتر و زیردریایی‌های بدون سرنشین و شبیه به اژدر است.

هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل از اظهارنظر درباره این طرح ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا خودداری کرده است.

در همین حال، جمهوری اسلامی نیز ناوگان پهپادی خود را در منطقه دارد و در گذشته نیز تصاویر ویدیویی از فراز ناوهای هواپیمابر آمریکایی منتشر کرده بود.

ارتش آمریکا می‌گوید قطعات به جا مانده از حمله پهپادی به یک کشتی متعلق به یک مالک اسرائیلی در ماه ژوئیه در نزدیکی سواحل عمان، نشانه‌های حمله پهپادهای نظامی ایران را دارد.  

در سال‌های اخیر آب‌های منطقه شاهد چندین حمله دریایی بوده که از آن جمله می‌توان به حمله‌های پهپادهای بمب‌گذاری شده حوثی‌های مورد حمایت ایران در یمن اشاره کرد که به کشتی‌هایی که از این منطقه رد می‌شده‌اند آسیب زده‌اند.

از سوی دیگر نیروهای ایران در تنگه هرمز به توقیف نفتکش‌های مختلف اقدام کرده‌اند.

همچنین برخی نفتکش‌های متعلق به شرکت‌های غربی و نیز کشتی‌های ایرانی و اسرائیلی نیز شاهد انفجارهای مشکوک بوده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More