شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جو بایدن:‌ حمله به مواضع نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه بر اساس حق آمریکا برای دفاع از خود بود

جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده، در نامه‌ای به کنگره آمریکا گفت که دستور او به ارتش برای حمله به مواضع شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در سوریه، مطابق حق آمریکا در دفاع از خود بوده است.

پیشتر قانونگذاران دموکرات از بایدن خواسته بودند که ‌درباره دلیل اقدام نظامی فوق بدون مجوز کنگره، شفاف‌سازی کند.

بایدن، روز شنبه، در نامه‌ای به نانسی پلوسی، سخنگوی مجلس نمایندگان و پاتریک لیهی، رییس موقت مجلس سنا، نوشت: «ایالات متحده این اقدام را مطابق اصل حق دفاع از خود و ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد، انجام داد.»

بایدن در نامه‌اش عنوان کرد که:‌ «دستور این اقدام نظامی را برای حفاظت و دفاع از پرسنل و شرکایمان علیه این حملات و حملاتی از این دست در آینده، صادر کردم.»

او همچنین نوشت:‌ «بنا به مسئولیتی که در حفاظت از شهروندان آمریکا، چه در کشور و چه در خارج دارم، و مطابق منافع سیاسی خارجی و امنیت ملی ایالات متحده، و اختیاراتم در قانون اساسی به عنوان فرمانده کل قوا، دستور این اقدام نظامی را صادر کردم.»

به گفته سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، پنتاگون قبل از حمله به کنگر‌ه اطلاع داده بود و آنگونه که یکی از دستیاران بایدن گفته، کارکنان دفتر نانسی پلوسی نیز درباره حمله مطلع شده بودند.

بایدن در روز پنج‌شنبه، دستور بمباران مواضعی در شرق سوریه را صادر کرد که پنتاگون می‌گوید کتائب حزب‌الله و کتائب سید الشهدا، دو گروه شبه‌نظامی تحت حمایت ایران از آنها استفاده می‌کردند. وزارت دفاع آمریکا گفت که در این حمله ساختمان‌های مورد استفاده دو گروه فوق در نزدیکی یک پست بازرسی مرزی منهدم شدند.

پنتاگون نیز پیشتر اعلام کرده بود که این اقدام در واکنش به حملات اخیر به مواضع آمریکا و نیروهای ائتلاف ضد داعش در عراق صورت گرفته است که سبب شده بود تا جریان آن چند نفر جان خود را از دست بدهند.

حمله شامگاه پنج‌شنبه، هفتم اسفند، اولین اقدام نظامی دولت بایدن است که به گفته سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، در جریان آن دست‌کم ۲۲ شبه‌نظامی مورد حمایت ایران کشته شدند.

این حمله در واکنش به حملات راکتی ۱۵ فوریه به فرودگاه بین‌المللی اربیل بود که پایگاه نیروهای ائتلاف نظامی در شمال عراق نیز به شما می‌رود. در آن حمله یک پیمانکار غیرنظامی ارتش کشته شد و چندین نفر از جمله یک کارمند دولت آمریکا مجروح شدند.

طبق قانون، رییس‌جمهور آمریکا موظف است ظرف ۴۸ ساعت پس از اقدام نظامی، کنگره را در جریان بگذارد.

جمهوری اسلامی ایران حملات هوایی آمریکا را محکوم کرده و گفته است که در حملات راکتی علیه مواضع آمریکا مداخله نداشته است. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز گفت حمله آمریکا را «غیرقانونی و نقض حاکمیت سوریه» خوانده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More