شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نامه تخت روانچی به دبیرکل سازمان ملل، تماس عراقچی با سفیر سوئیس:مجبور به شلیک شدیم

مجید تخت روانچی، سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل، گفت: «ما در دفاع از خود مجبور به شلیک به پهپاد آمریکایی شدیم. در نامه‌ای که به دبیرکل ارسال کرده‌ایم توضیح دادیم که به دنبال جنگ نیستیم اما نمی‌توانیم نسبت به هرگونه تجاوز به حریم هوایی، زمینی و دریایی کشور بی‌تفاوت باشیم.»

وی با اشاره به اینکه «از جامعه بین المللی هم خواسته‌ایم تا اقدامات لازم برای جلوگیری از این نوع اقدامات غیرقانونی آمریکا را به عمل آورند»، گفت:«در نامه‌ای که به دبیرکل ارسال کرده‌ایم مختصات دقیق محل اصابت موشک به پهپاد را ارائه داده‌ایم که کاملا نشان می‌دهد در فضای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران بوده است.»

تخت روانچی گفت:«این نامه به دبیرکل و رییس شورای امنیت ارسال شده و باید در دبیرخانه بررسی شود. در گفت و گوهایی که در آینده با مسئولان دبیرخانه سازمان ملل متحد داریم هم این مساله را پیگیری می‌کنیم.»

رئیس هیات نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل گفت: «این یک مساله جدی است و نمی‌توانیم نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم و بر اساس منشور ملل متحد از حق خود دفاع خواهیم کرد.»

همزمان عباس عراقچى از تماس خود با سفير سوئيس، حافظ منافع آمریکا در تهران، خبر داد و گفت که در این تماس «اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به دولت آمریکا به خاطر تعرض به حریم هوایی ایران را به وی ابلاغ کرده است.»

عراقچی گفت: «گفت مدارک انکارناپذیری مبنی بر حضور این پهپاد در فضای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و حتی قطعاتی از لاشه این پهپاد در آبهای سرزمینی ایران به دست آمده است.»

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد بر «ورود پهپاد آمریکایی به فضای ایران»، گفت که «این اقدام نیروهای آمریکایی برای اولین بار نبوده و چندین بار پیش از نیز اتفاق افتاده است.»

عراقچی تاکید کرد که «خواهان احترام نیروهای آمریکایی به حریم هوایی و دریایی جمهوری اسلامی ایران و رعایت کامل مقررات بین المللی از سوی آنها هستیم.»

معاون وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد که «جمهوری اسلامی ایران خواهان جنگ و درگیری در منطقه خلیج فارس نیست»، اما «نسبت به هر گونه اقدام نسنجیده نیروهای آمریکایی در منطقه» هشدار داد» و گفت: «جمهوری اسلامی ایران در دفاع از آب و خاک خود قاطعانه عمل کرده و لحظه‌ای درنگ نخواهد کرد.»

سفیر سویس در پاسخ اعلام کرد که «مراتب را بلافاصله به دولت آمریکا منتقل خواهد کرد.»

وزارت خارجه ایران اعلام کرده که «از سفیر سویس همچنین خواسته شده تا صبح فردا با حضور در وزارت امور خارجه در جریان جزئیات بیشتر این حادثه قرار گیرد.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More