شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نامه‌ بدون امضای جانسون به رییس شورای سران اروپا برای تاخیر در اجرای برگزیت

در پی رای پارلمان به تاخیر در اجرای برگزیت، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا،در اجرای قانون شامگاه شنبه نامه درخواست تاخیر در برگزیت را بدون امضا و به پیوست نامه دومی که آن را امضا کرده به اتحادیه اروپا ارسال کرد.

دونالد توسک، رییس شورای سران اتحادیه اروپا، دریافت نامه بوریس جانسون مبنی بر درخواست تاخیر در اجرای برگزیت را تایید کرد و گفت: «مشورت با رهبران اتحادیه اروپا درباره پاسخ به آن‌را آغاز می‌کند.»

دفتر نخست وزیر بریتانیا تاکید کرده است که بوریس جانسون نامه درخواست تاخیر در اجرای برگزیت را به دلیل الزام قانون و در تصویب تاخیر در اجرای برگزیت از سوی پارلمان ارسال کرده است اما این را نامه بدون امضا ارسال نکرده و  به پیوست نامه دیگری برای دونالد توسک، رییس شورای سران اتحادیه اروپا، ارسال کرده است.

جانسون پس از آن ملزم به ارسال این نامه شد که روز شنبه نمایندگان پارلمان بریتانیا، با ۳۲۲ رای مثبت در مقابل ۳۰۶ رای منفی، اصلاحیه تاخیر برگزیت را تصویب کردند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، روز شنبه بلافاصله بعد از تصویب اصلاحیه‌ تاخیر برگزیت، از این اقدام پارلمان ابراز تاسف کرد و گفت همه تلاش خود را به کار خواهد بست تا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در موعد مقرر خود در ۳۱ اکتبر انجام گیرد.

بر اساس این اصلاحیه، لندن باید از اتحادیه اروپا درخواست کند تا تاریخ خروج بریتانیا از این اتحادیه را به مدت سه ماه عقب بیاندازد. همچنین رای‌گیری درباره توافق جدید باید تا زمانی که تمامی قوانین لازم برای اجرای آن به تصویب پارلمان نرسیده، به تعویق بیافتد.

جانسون اما در واکنش به این تصمیم پارلمان گفت: «من با اتحادیه اروپا درباره تعویق گفت‌وگو نخواهم کرد و [این] قانون نمی‌تواند مرا وادار به این کار کند.»

او تاکید کرد «من به دوستان و همکارانم در اتحادیه اروپا دقیقا آنچه را که طی ۸۸ روز گذشته، از زمان خدمتم به عنوان نخست وزیر گفته‌ام، خواهم گفت که هرگونه تعویق [برگزیت] برای این کشور، اتحادیه اروپا و دموکراسی ناگوار خواهد بود.»

نخست وزیر بریتانیا قول داد هفته آینده لایحه جدیدی را که در آن برگزیت بدون تاخیر پیشنهاد شده، برای رای‌گیری به پارلمان این کشور ارائه کند.

بوریس جانسون تاکید دارد که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باید در سی و یکم اکتبر حدود ۱۲ روز دیگر اجرا شود. پارلمان بریتانیا درحالی این روز شنبه اصلاحیه تاخیر در برگزیت را تصویب کرد که جانسون با اتحادیه اروپا به توافقی برای اجرای آن در ۳۱ اکتبر  رسیده بود.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More