شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مکرون: خواست معترضان مشروع است و حداقل دست‌مزد افزایش می‌یابد

 

امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه، دوشنبه شب ۱۹ آذر، در یک پیام تلویزیونی در پاسخ به اعتراض‌های اخیر فرانسه گفت که حداقل حقوق به میزان ۱۰۰ یورو در ماه افزایش خواهد یافت و مالیات تامین اجتماعی نیز برای آن‌هایی که کم‌تر از دو هزار یورو در ماه درآمد دارند حذف می‌شود.

با این حال رییس جمهوری فرانسه در صحبت‌های خود که دل‌جویانه ارزیابی شده است، اشاره کرد که طرحی برای افزایش مالیات ثروتمندان نخواهد داشت؛ اما در برابر وعده داد که با تخلفات و فرار مالیاتی نیز جدی‌تر برخورد خواهد شد.

مکرون در  پیام ۱۲ دقیقه‌ای خود اشاره کرد که بسیاری از خواست‌ها و مطالبات معترضان را به حق و مشروع می‌داند. او گفت که این خشم ناشی از یک معضل و بیماری ۴۰ ساله است که به کاهش خدمات اجتماعی در مناطق روستایی یا حاشیه‌ای فرانسه منجر شده است. مکرون همچنین گفت که در حال حاضر بسیاری از مردم فرانسه احساس می‌کنند کسی صدای آن‌ها را نمی‌شنود.

بعد از صحبت‌های دوشنبه‌شب مکرون، اولویه دوسوپ، وزیر امور عمومی، به رسانه‌های فرانسه گفت که این اقدامات و تدابیر جدید دولت ۸ تا ۱۰ میلیارد یورو هزینه در بر خواهد داشت.

جنبش اعتراضی موسم به «جلیقه زردها» از چهار هفته گذشته در اعتراض به افزایش مالیات سوخت در فرانسه آغاز شد و ظرف روزهای اخیر به بلژیک و هلند نیز کشیده شد. پیش‌تر ادوارد فیلیپ، نخست وزیر فرانسه، گفته بود که دولت مکرون در همراهی با خواست معترضان از این تصمیم مالیاتی‌ خود صرف‌نظر می‌کند.

به رغم این عقب‌نشینی دولت در هفته گذشته، عمده ناراضیان، که بسیاری از آن‌ها از مناطق حاشیه‌ایی فرانسه هستند، از خواست‌ها و مطالبات خود کوتاه نیامده‌اند و تظاهرات در آخرهفته پیش هم، به ویژه در روز شنبه، ۱۷ آذر، ادامه یافت.

در تظاهرات‌های روز شنبه گذشته که به درگیری گستره با پلیس فرانسه انجامید؛ دست‌کم ۲۷۲ تن از تظاهرکنندگان بازداشت شدند.

برآورد می‌شود که از ابتدای این اعتراض‌ها تاکنون، اقتصاد فرانسه دست‌کم ۱/۵ میلیارد یورو، به ویژه در بخش توریسم،  آن هم در آستانه کریسمس و سال نو میلادی، ضربه خورده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More