شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مکرون به ترکیه در خصوص عملیات در سوریه هشدار داد

 

رئیس‌جمهور فرانسه به ترکیه هشدار داد تا از عملیات نظامی خود علیه کردها در سوریه به عنوان بهانه‌ای برای اشغال این کشور استفاده نکند.  

به گزارش رویترز، روز چهارشنبه ی۱۱ بهمن، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه‌ای با فیگارو، گفت که ترکیه نباید از عملیات نظامی در سوریه برای اشغال این کشور استفاده کند. او همچنین ضمن درخواست از ترکیه برای هماهنگی با متحدان ناتو گفت:« اگر معلوم شود که عملیات ترکیه برای چیزی غیر از کنترل مرزهایش با سوریه انجام گرفته و به اشغال سوریه بینجامد، ما با این قضیه مشکل جدی خواهیم داشت».

بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه در کنفرانس خبری خود با نخست‌وزیر لبنان ضمن واکنش به مواضع فرانسه در خصوص عملیات ترکیه در عفرین، گفت:« اگر فرانسه عملیات ما را به این صورت تفسیر می‌کند، ما نیز باید بدانیم که فرانسوی‌ها در سوریه چه کرده‌اند».

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور‌ی ترکیه، روز شنبه ۳۰ دی‌ماه، آغاز عملیات عفرین را به منظور مقابله با کردهای سوریه آغاز کرد. جامعه جهانی نسبت به این تحولات واکنش نشان داده و تعدادی از کشورهای جهان از جمله آمریکا، از ترکیه خواستند تا در این حمله خویشتن‌داری نشان دهد.

فرانسه از اولین کشورهایی بود که مخالفت صریح خود با دخالت نظامی ترکیه در عفرین سوریه را اعلام کرد.

این عملیات نظامی که تاکنون قربانیانی از هر دو طرف داشته، موجبات نگرانی سازمان ملل از آواره‌شدن هزاران نفر در این منطقه را که تا پیش از حملات ترکیه نسبتاً امن به‌شمار می‌رفت، فراهم کرده‌است.

ماریا زاخاروفا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز چارشنبه، اعلام کرد که تاکنون صدها نفر از جمله تعدادی غیر‌نظامی در عملیات ترکیه در عفرین کشته شده‌اند.

اکنون با گذشت ۱۲ روز از این عملیات هنوز مشخص نیست که میزان پیشروی ارتش ترکیه و نیز موفقیت آنان در دسترسی به اهداف تعریف‌شده تا چه حد است. ادامه این عملیات و نیز چالش‌های آن برای ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا موجب شده تا فرانسه نسبت به نیات پشت این عملیات به ترکیه هشدار دهد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More