شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مکرون برای پیشرفت مذاکرات صلح، خواستار اقدامی ازسوی نتانیاهو شد

 

درحالی‌که واکنش‌های بین‌المللی در رابطه با به‌رسمیت‌شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل از جانب آمریکا همچنان ادامه دارد، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از فرانسه دیدار می‌کند. در نخستین روز این سفر، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، از نتانیاهو خواست تا برای بازگشایی گره مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطین، قدمی نویدبخش بردارد و  نتانیاهو، به‌عنوان قدمی ازسوی خود، محمود عباس را به میز گفت‌وگو دعوت کرد.

نتانیاهو برای دیدار با وزیران خارجه کشورهای اتحادیه اروپا در روز دوشنبه این هفته، به فرانسه رفته است. این درحالی است‌که اغلب کشورهای اروپایی، با تصمیم دونالد ترامپ درخصوص بیت‌المقدس، ابراز مخالفت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، امانوئل مکرون که روز یکشنبه ۱۹ آذر، در کاخ الیزه پاریس، از نتانیاهو استقبال کرد، در نشست خبری مشترک دو رهبر، از او خواست که برای بازگشایی گره مذاکرات بین اسرائیل و فلسطین، قدمی نویدبخش بردارد و تأکید کرد که توقف شهرک‌سازی‌ها می‌تواند قدم اول در این راستا باشد.

رئیس‌جمهور فرانسه، همچنین بر راه‌حل دو کشور مستقل در بحران اسرائیل و فلسطین تأکید کرد و ضمن محکوم کردن اقدامات تروریستی علیه اسرائیل، به نتانیاهو گفت که با تصمیم دونالد ترامپ، به‌دلیل خطرناک بودنش برای روند صلح میان دو کشور، مخالف است.

نتانیاهو در پاسخ  به مکرون اعلام کرد: «هر زمان فلسطینی‌ها این واقعیت را قبول کردند که بیت‌المقدس پایتخت اسرائیل است، روند صلح تسریع خواهد شد». او افزود که مهم‌ترین نکته در روند صلح، این است‌که هر طرف، موجودیت طرف مقابلش را قبول کند و در ادامه، محمود عباس را به میز گفت‌وگو دعوت کرد و این دعوت را همان قدم نویدبخش مورد نظر مکرون دانست.

مکرون در سخنان خود، همچنین اعلام کرد که انتظار ندارد در روند صلح پیشرفت سریعی روی دهد، اما مهم است که پیشنهادات آمریکا برای حل این بحران، برای همه روشن شود.

نتانیاهو در بخش دیگری از این نشست خبری، در پاسخ به انتقادات شدید رجب‌طیب اردوغان نسبت‌به مسأله بیت‌المقدس گفت که «او حاضر نیست از رئیس‌جمهور ترکیه که روستاهای کردها را بمباران می‌کند و یا از ایران حمایت می‌کند، درس اخلاق بگیرد». او همچنین از هم‌پیمانی برخی کشورهای عربی با اسرائیل، در مقابله با خطر ایران خبر داد.

موضوع به‌رسمیت شناخته‌شدن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل و همچنین نتیجه سفر این هفته نتانیاهو به اروپا، در این شرایط حساس می‌تواند موقعیت این رهبر را که اخیراً تحت فشارهای زیادی قرار گرفته است، در داخل اسرائیل تقویت کند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More