شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مکرون: ایران باید در مقابله با معترضان خویشتن‌داری نشان دهد

 

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در تماسی تلفنی با همتای ایرانی خود، خواستار این شد که حکومت جمهوری اسلامی ایران، در مقابله با معترضان، از خود خویشتن‌داری نشان دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه، روز سه‌شنبه ۱۲ دی‌ماه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که مکرون در این گفت‌‌وگو، نگرانی خود را از تعداد بالای کشته‌شده‌ها در اعتراضات اخیر ایران، ابراز کرده است. رئیس‌جمهوری فرانسه، هم‌چنین در این تماس تلفنی، بر ضرورت احترام دولت ایران به آزادی بیان، تأکید کرده است.

شهر‌های مختلف ایران در ۶ روز گذشته، شاهد تجمعاتی اعتراضات بوده است. درپی این اعتراضات، تاکنون چندین نفر جان خود را از دست داده و صدها نفر نیز بازداشت شده‌اند.

دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه هم‌چنین اعلام کرد که سفر ژان-ایو لودریان، وزیر‌خارجه‌ی فرانسه به ایران که قرار بود این هفته انجام شود، به تاریخی نامشخص موکول شده است.

پایگاه اطلاع رسانی ریاست‌جمهوری ایران نیز اعلام کرد که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در این گفت‌‌وگو بر نقش مهم ایران در ایجاد ثبات در منطقه تأکید کرده است.

روحانی با انتقاد از فعالیت سازمان مجاهدین خلق در فرانسه، در این تماس تلفنی، به رئیس‌جمهوری آن کشور گفت: «از دولت فرانسه انتظار داریم تا در راستای مبارزه با تروریسم و خشونت، به وظیفه‌ی قانونی خود در قبال این گروهک تروریستی عمل کند».

به گزارش پایگاه ریاست‌جمهوری، مکرون در بخش دیگری از سخنان خود، تأکید کرده است که کشورش منطقی که ایران را محور شرارت در منطقه می‌خواند، قبول ندارد و آن را موجب افزایش تنش‌های منطقه‌ای می‌داند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More