شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مکرون:‌ فرانسه نقش ترکیه در لیبی را تحمل نخواهد کرد 

امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه ‌گفت این کشور مداخله نظامی ترکیه در لیبی را تحمل نخواهد کرد.

ترکیه در هفته‌های اخیر فعالیت عمده‌ای در لیبی داشت و نیروهای حکومت وفاق ملی در طرابلس توانستند با حمایت هوایی و تسلیحاتی و نیروهای رزمی ترکیه، نیروهای ارتش ملی لیبی به سرکردگی خلیفه حفتر را از اراضی استراتژیک متعددی در اطراف پایتخت به عقب برانند.  

مکرون روز دوشنبه در ملاقات با قیس سعید، رییس‌جمهور تونس در پاریس، ضمن اشاره به کنفرانسی که در ماه ژانویه در برلین و درباره وضعیت لیبی برگزار شد گفت:‌ «آنکارا در لیبی دست به بازی خطرناکی زده که خلاف تمامی تعهداتش در کنفرانس برلین است.» 

او گفت:‌ «ما نقشی را که ترکیه در لیبی بازی می‌کند، تحمل نخواهیم کرد.»

 حمایت‌های ترکیه نقش چشمگیری در دستاوردهای نظامی حکومت وفاق ملی به نخست‌وزیری فایز سراج در طرابلس، علیه ارتش ملی لیبی داشته است. حکومت وفاق ملی در پایتخت لیبی از سوی جامعه بین‌الملل، دولت رسمی این کشور به رسمیت شناخته می‌شود. ارتش ملی لیبی تحت ریاست خلیفه حفتر در شرق لیبی، از سوی امارات متحده عربی، مصر و روسیه حمایت می‌شود. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، پاریس از حفتر حمایت سیاسی می‌کند و پیشتر در مبارزه با شبه‌نظامیان اسلامگرا، به او کمک نظامی کرده است. فرانسه حمایت از حفتر را رد می‌کند. 

مکرون پیشتر در روز دوشنبه با دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده سخن گفت و در این مکالمه، ضمن انتقاد کمرنگ از نقش مزدوران روس در لیبی، نوک حمله خود را به سوی ترکیه نشانه رفت. 

عبدالفتاح سیسی، رییس جمهور مصر هفته گذشته گفت این حق مصر است که در لیبی مداخله کند. مکرون در این باره گفت «با مشاهده سربازان در نزدیکی مرز مصر، نگرانی رهبر این کشور بی‌دلیل نیست.» این در حالی است نیروهای تحت حمایت ترکیه در لیبی در نزدیکی مرز مصر فعالیتی ندارند.   

امانوئل مکرون گفت:‌ «این یک موضوع مرتبط با حوزه مدیترانه‌ است که بر ما تاثیر می‌گذارد، زیرا هر روز مردان و زنانی از طریق لیبی تلاش می‌کنند خود را به اروپا برسانند. فکر می‌کنید می‌توانیم بگذاریم که ترکیه برای مدت طولانی نیروهای رزمی را از سوریه به لیبی منتقل کند؟»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More