شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

موگرینی: برجام دست‌نخورده باقی می‌ماند

 

فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا، اعلام کرد که بحث افزایش تحریم‌ علیه ایران مطرح نیست و درنتیجه، برجام دست‌نخورده باقی می‌ماند.

موگرینی روز دوشنبه ۲۸ اسفندماه، در کنفرانس خبری پس از جلسه وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل بلژیک، گفت که در این جلسه بحث افزایش تحریم‌ علیه ایران مطرح نشده است و بنابراین برجام دست‌نخورده باقی می‌ماند.

او با بیان این‌که افزایش تحریم‌ها بحث امروز نبود، اعلام کرد اروپا از ایران خواسته است که به تعهدات خود درمورد برجام عمل کند.

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا همچنین گفت که شاید سبک و تن حرف‌ها ازسوی برخی مقامات متفاوت باشد، اما هدف‌ها مشترک است.

او با تأکید بر حمایت کامل اتحادیه اروپا از برجام، افزود: «در این خصوص، جلسه‌ مشترک موفقی در وین برگزار شد که حمایت خود را از برجام اعلام کردیم؛ زیرا برجام اهمیت امنیتی برای اروپا و ایران دارد.

 

  • دست‌یابی به صلح، سخت‌تر از پیروزشدن در جنگ است

موگرینی درمورد بحران سوریه نیز با بیان اینکه در جنگ می‌توان پیروز شد، اما دست‌یابی به صلح سخت‌تر است، افزود که اتحادیه اروپا از نفوذ اقتصادی خود استفاده می‌کند تا به ایران، ترکیه و رژیم اسد بفهماند کارشان پیامد دارد.

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا تأکید کرد که اروپا اجازه نمی‌دهد ایران، ترکیه و روسیه از بازسازی سوریه به‌ویژه در بخش اقتصادی جلوگیری کنند.

موگرینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به موضوع برنامه‌ هسته‌ای کره‌شمالی اشاره کرد و گفت که اتحادیه اروپا از مذاکرات و همچنین از این‌که شبه‌جزیره کره از هرگونه سلاح هسته‌ای پاک شود، حمایت کامل می‌کند.

او با ابراز نگرانی از وضعیت یمن و سوریه، گفت که در این کنفرانس، اروپا نگرانی خود را از حمایت‌های ایران از ناآرامی‌ها در یمن و سوریه نیز اعلام کرده است و این موضوع نیز خارج‌از برجام پی‌گیری خواهد شد.

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا در بخش دیگری از کنفرانس خبری خود، به موضوع سوریه اشاره کرد و گفت که در مذاکرات سیاسی ژنو نیز به‌وضوح اعلام شد که تمام قطع‌نامه‌های شورای امنیت باید اجرا شود و از حکومت‌های سوریه، ایران و روسیه نیز خواسته شد تا همکاری کنند.

موگرینی با تأکید بر ضرورت کمک اتحادیه اروپا و جامعه جهانی برای صلح در سوریه، تصریح کرد: «هرگز از حرکت در مسیر حل مشکلات بازنخواهیم ایستاد».

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز به افزایش روابط تجاری و صادرات بین اتحادیه اروپا و اوکراین اشاره کرد.

 

 

19:00
افزایش فشار اتحادیه اروپا بر ایران
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More