شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
در نشست کمیسیون مشترک وزرای خارجه عضو برجام

موگرینی از ادامه مذاکرات برای حفظ برجام خبر داد

 

نشست کمیسیون مشترک وزرای خارجه عضو برجام به ریاست فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ وین آغاز شد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این نشست، روز جمعه ۱۵ تیر  گفت:‌« قدرت‌های جهانی و ایران توافق کردند مذاکره برای حفظ برجام ادامه یابد.»

موگرینی بدون پاسخ دادن به سوالات خبرنگاران محل نشست در وین را ترک کرد.

 محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  نیز صبح  همین روز در یک صبحانه کاری در هتل کوبورگ با یکدیگر دیدار و در مورد مذاکرات چند ساعت آینده به گفت وگو و رایزنی پرداختند.

در این دیدار طرفین درباره آینده توافق هسته‌ای و موضوعاتی که قرار است در نشست کمیسیون مشترک برجام که حدود سه ساعت دیگر با حضور وزرای پنج قدرت جهانی برگزار می شود، رایزنی کردند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک وزرای خارجه عضو برجام به اتریش سفر کرده است.

ظریف ۱۵ تیرماه پس از ورود به فرودگاه وین، درمورد انتظارات ایران از ارائه  بسته اقتصادی اتحادیه اروپا ، گفت : «آنچه که انتظار داریم این است که روز جمعه بسته‌ای را که مجموعه کشورهای عضو باقی مانده  برجام ارائه می‌دهدند، در واقع تعهداتی باشد که حقوق مردم ایران از برجام را تامین کند.»

محمد جواد ظریف اضافه کرد: « حال چه حقوق اقتصادی و چه سایر حقوقشان، چون برجام منحصرا حقوق اقتصادی برای جمهوری اسلامی ایجاد نکرده است بلکه در حوزه هسته ای و سیاسی اقداماتی را پیش بینی کرده که باید توسط طرف های دیگر انجام می شده است.»

وزیر امور خارجه ایران در خصوص خروج آمریکا از برجام گفت:«خیلی از این اقدامات مخصوصا در حوزه اقتصادی اقداماتی بوده  که منوط به برداشته شدن تحریم های آمریکا بود و اکنون که این تحریم ها بازگشت پیدا کرده بر اثر اقدام غیرقانونی ایالات متحده، لازم است که سایر اعضای برجام به عنوان مسئولیت مشترکی که داشتند جبران بکنند.»

جواد ظریف در توییتر خود پس از ورود به وین و پیش از نشست کمیسیون مشترک وزرای امورخارجه عضو برجام نوشت: « در وین و برای شرکت در نشست وزرای امور خارجه عضو برجام هستم. دستور کار من کاملا روشن است،‌ دستیابی به راه حل‌های عملی؛ انتظار دارم همتایانم در اتحادیه اروپا بویژه سه کشور اروپایی به اضافه چین و روسیه بجای قول‌های بزرگ و نامشخص، تعهداتی روشن و قابل اجرا بدهند. تحریم‌ها و اجرای برجام مانع الجمع اند».

 





دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، ۱۸ اردیبهشت با تأکید بر اینکه برجام به بهبود صلح جهانی کمک نکرد و جمهوری اسلامی همچنان به فعالیت‌های موشکی و «حمایتش از تروریسم» ادامه داد، خروج آمریکا از این توافق و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کرد.

بر اساس جدولی که روز دوشنبه ۱۱ تیرماه  برایان هوک، مدیر سیاستگذاری وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرد دور جدید تحریم‌ها که بخش خودروسازی و تجارت طلای ایران را شامل می‌شود از ۱۳ مرداد آغاز می‌شود  و تحریم نفت، انرژی و تراکنش‌های بانکی ایران نیز از ۱۳ آبان مشمول تحریم خواهد شد.

در هفته‌های اخیر مذاکراتی بین ایران و سه کشور اروپایی با هدف «نجات برجام با وجود تحریم‌های آمریکا» در جریان بود و رسانه‌های ایران گزارش کرده‌اند که بسته پیشنهادی این کشورها در اختیار ایران قرار گرفته است.

دونالد ترامپ پیشتر تأکید کرده بود شرکت‌های اروپایی که به معامله خود با ایران ادامه دهند مشمول تحریم آمریکا خواهند شد.

 

بررسی نشست وزرای خارجه کشور‌های امضاکننده برجام در گفت‌وگو با نادر اسکوئی
گفت‌وگو با نیلوفر پورابراهیم از وین در این رابطه
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More