شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

موقعیت جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار ناپدیدشده سعودی همچنان نامشخص

 

یک روز بعد از اینکه دولت عربستان سعودی اعلام کرد که جمال خاشقچی دفتر کنسولگری در ترکیه را ترک کرده، دولت ترکیه می‌گوید که او همچنان در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول به سر می‌رود. این تناقض سوال‌هایی جدی در مورد وضعیت این خبرنگار مشهور سعودی ایجاد کرده است.

خاشقجی، ۵۹ ساله، منتقد دولت سعودی است که برای بخش دیدگاه روزنامه واشنگتن پست آمریکا یادداشت می‌نویسد. او حدود یک سال پیش، به خاطر احتمال دستگیری به آمریکا مهاجرت کرده بود و در تبعیدی خودخواسته به سر می‌برد.

به گفته نامزدش، جمال خاشقچی از روز سه‌شنبه، دهم مهرماه،که برای انجام کارهای اداری مربوط به ازدواجش به کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه مراجعه کرده بود ناپدید شده است.

ابراهیم کلین، یک سخنگوی رییس‌جمهور ترکیه، روز چهارشنبه، در یک برنامه تلویزیونی گفت که بر اساس اطلاعات دولت ترکیه، جمال همچنان در کنسولگری به سر می‌برد. او گفته بود که دستگیری احتمالی جمال هم از منظر قوانین بین‌الملل قابل رسیدگی است و هم از منظر قوانین داخلی ترکیه.

کمی قبل‌تر از این مصاحبه، یک بیانیه ایمیلی از سوی دولت سعودی، گزارش‌های مربوط به ناپدید شدن جمال را تکذیب کرده و گفته بود که جمال برای انجام کار اداری در مورد ازدواجش به کنسولگری مراجعه کرده و کمی بعد از انجام کارش ساختمان را ترک کرده است. در بیانیه دیگری که صبح پنج‌شنبه دوازدهم مهر، منتشر شد، دولت سعودی اعلام کرد که مشغول بررسی گزارش‌ها در مورد ناپدید شدن جمال «پس از ترک کنسولگری» است.

جمال پیش از ورود به ساختمان کنسولگری، گوشی تلفن خود را به نامزدش، که خواسته نامش محرمانه بماند، داده بوده و به او گفته بود که اگر از کنسولگری برنگشت سریعا به یکی از مشاوران رییس‌جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان اطلاع دهد.

نامزد جمال پس از بازنگشتن او با پلیس تماس گرفته بود و بررسی فیلم دوربین‌های مداربسته در اطراف کنسولگری هیچ نشانی از خروج جمال از ساختمان نداشت.

نامزدش می‌گوید که آنها قرار گذاشته بودند که این هفته با هم ازدواج کنند و جمال در مورد خطرهای احتمالی مراجعه به کنسولگری فکر کرده بود. او می‌گوید: «البته که او (جمال) نگران بود. فکر می‌کنید وقتی کشور کسی او را دوست ندارد چه حسی می‌تواند داشته باشد؟»

یک مقام وزارت خارجه آمریکا دیروز نسبت به وضعیت جمال ابراز نگرانی کرده بود و گفته بود دولت سعودی پاسخی به درخواست آنها برای دادن اطلاعات در مورد وضعیت جمال نداده‌اند. روز گذشته، وزیر امور خارجه آمریکا با محمد بن سلمان گفتگوی تلفنی مفصلی داشت که مشخص نیست آیا موضوع جمال در آن مطرح شده است یا خیر. این مقام وزارت خارجه از دادن پاسخ به سوال واشنگتن‌پست در مورد مطرح شدن موضوع جمال در این مکالمه تلفنی خودداری کرده بود و گفته بود این مکالمه خصوصی بوده است. تنها گزارش‌هایی که از این مکالمه آمده در مورد توسعه روابط بین آمریکا و سعودی، جنگ یمن و مقابله با ایران است.

ناپدید شدن جمال تصویری از رفتار تهاجمی رو به افزایش دولت سعودی در قبال منتقدین تحت حکومت محمد بن سلمان را ترسیم می‌کند و حامیان پر و پا قرص دولت سعودی را بار دیگر مبهوت کرده است. واشنگتن‌پست می‌نویسد که دولت سعودی در یک سال گذشته صدها نفر را با اتهام‌های مبهم دستگیر کرده است که در میان آنها فعالان حقوق زنان و فرزندان رهبران مذهبی پرطرفدار دیده می‌شوند.

ناپدید شدن جمال خاشقچی می‌تواند تبدیل به معضلی مهم در روابط ترکیه وعربستان شود. ترکیه یکی از حامیان اصلی قطر در درگیری سیاسی عربستان با این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس است و این حمایت بر روابط ترکیه و عربستان تاثیر داشته است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More