شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

موضع سازمان ملل و مخالفان سوری درباره مشارکت در نشست سوچی روسیه

 

استفان دی‌میستورا، فرستاده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل در امور سوریه، روز شنبه هفتم بهمن‌ماه، اعلام کرد که تصمیم‌گیری درمورد مشارکت سازمان ملل متحد در نشست سوچی روسیه درباره‌ی بحران سوریه، در دست آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان است. ساعاتی پیش از آن نیز، هیأت مذاکره‌کننده‌ی مخالفان سوری که از گروه‌های مخالف حکومت اسد تشکیل شده است، با حضور در نشست سوچی روسیه که قرار است هفته‌ی آینده برگزار شود، مخالفت کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دی‌میستورا گفت : «مذاکرات وین پایان یافت و سازمان ملل هنوز تصمیم نگرفته که در کنفرانس سوچی شرکت خواهد کرد یا نه».

او در عین حال، ابراز امیدواری کرد که نشست سوچی روسیه، به نتایج مثبتی جهت حمایت از گفت‌وگوهای ژنو دست ‌یابد.

دی‌میستورا گفت که گزارشی درباره‌ی نتایج گفت‌وگوهای وین با هیأت نمایندگی دولت سوریه و اپوزیسیون این کشور که شب گذشته پایان یافت، به دبیرکل سازمان ملل ارسال کرده است. فرستاده‌ی سازمان ملل در امور سوریه افزود که «گوترش درخصوص حضور در کنفرانس سوچی با محوریت بحران سوریه، تصمیم‌گیری خواهد کرد».

دی‌میستورا همچنین بر لزوم اجرای کامل قطعنامه‌ی ۲۲۵۴ و پای‌بندی به روند گفت‌وگوهای سیاسی که شامل همه، ازجمله نمایندگان دولت، مخالفان و جامعه‌ی مدنی سوریه باشد، تأکید کرد.

از سوی دیگر، اپوزیسیون سوریه، پس‌از پایان نشست وین که به مدت دو روز برگزار شد، مخالفت خود را با حضور در نشست سوچی اعلام کرد.  

تلویزیون الحدث گزارش داد که ۲۶ نفر از ۳۶ عضو هیأت مذاکره‌کننده‌ی مخالفان سوری، با حضور در نشست سوچی، مخالف‌اند.  

این هیأت، روز شنبه هفتم بهمن‌ماه، در صفحه‌ی توئیتر خود نوشت: «هیأت مذاکره‌کنندگان گروه‌های انقلاب و اپوزیسیون سوریه اعلام می‌کند نشست سوچی را که به دعوت روسیه در روزهای ۲۹ و ۳۰ ژانویه‌ی جاری برگزار می‌شود، تحریم می‌کند».

برخی کشورهای غربی و عربی، نشست سوچی را تلاشی ازسوی روسیه برای تضعیف نقش سازمان ملل در بحران سوریه، ازطریق ایجاد مذاکراتی به موازات کنفرانس ژنو می‌دانند، تا به گفته‌ی آنها، مسکو از این طریق، به راه‌حلی نزدیک به دیدگاه دولت سوریه که از حمایت روسیه و ایران برخودار است، دست یابد.

تاکنون نه مرحله از مذاکرات صلح میان طرف‌های درگیر در سوریه که با نظارت سازمان ملل برگزار شده، به نتیجه‌ای نرسیده است.

بحران سوریه، در ماه مارس ۲۰۱۱ )hstknlhi shg 1389(، با اعتراض‌های مردمی علیه بشار اسد، آغاز شد و تاکنون صدها هزار کشته و نزدیک به ۱۱ میلیون آواره درپی داشته است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More