شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

موج تازه اعتراض‌ها در لبنان با بسته شدن دوباره جاده‌ها

معترضان لبنانی با مسدود کردن خیابان‌ها و جاده‌های بیروت و دیگر مناطق این کشور، موج تازه‌ای از فشار علیه حکومت به راه انداختند. این در حالی است که پیشتر استعفای سعد حریری از سمت نخست‌وزیری، موجب بازگشایی جاده‌ها و خیابان‌ها شده بود.

رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داده که برخی از خیابان‌های اصلی لبنان در روز دوشنبه ۱۳ آبان، از سوی معترضان مسدود شدند. 

خبرگزاری ملی لبنان نیز اعلام کرد که معترضان برخی از جاده‌های کشور را به ویژه در شهر طرابلس در شمال و شهر خلده در جنوب بیروت مسدود کرده‌اند.

همچنین برگزاری کلاس‌های درس مدارس برای سومین هفته متوالی همچنان لغو شده است.

روز یکشنبه هزاران نفر از مخالفان دولت لبنان برای چندمین روز پیاپی در بیروت و طرابلس به خیابان‌ها آمدند و برای اعتصاب عمومی در روز دوشنبه فراخوان عمومی داده‌ شد.

لبنان اکنون با شدیدترین بحران اقتصادی خود از زمان پایان جنگ داخلی لبنان در سال ۱۹۹۰ روبه‌روست. بدهی‌های این کشور افزایش یافته، ارزش پول ملی شدیدا افت کرده و رشد اقتصادی نیز تقریبا صفر است.

دولت برای جبران بدهی‌ها خود، مالیات‌ها را افزایش داد، اما این افزایش مالیات، منجر به آغاز اعتراضات لبنان در بیش از دو هفته پیش شد.

با وجود عقب‌نشینی دولت، خشم معترضان از وضعیت موجود اقتصادی فروکش نکرد و موجب استعفای سعد حریری از مقام نخست وزیری شد. با این حال، حریری به دستور میشل عون، رییس جمهور لبنان تا زمان تشکیل دولت جدید به کار خود ادامه خواهد داد.

میشل عون به همراه دیگر متحدانش از جمله حزب‌الله لبنان که تحت حمایت ایران است، اکثریت را در پارلمان این کشور در دست دارد، اما هنوز مذاکرات برای تشکیل دولت جدید و انتخاب نخست وزیر آینده لبنان را آغاز نکرده است.

این در حالی است که حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان خواستار تشکیل فوری دولت آینده لبنان شده است.

روز شنبه، دفتر ریاست جمهوری لبنان اعلام کرد که در ابتدا باید «آشفتگی‌ها» برطرف شود و سپس مذاکرات به زودی آغاز خواهد شد.

یک روز بعد، در روز یکشنبه هزاران نفر از هواداران میشل عون، در حمایت از او به خیابان‌ها آمدند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More