شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

موج برچیدن مجسمه‌های عصر برده‌داری در آمریکا

با شعله‌ور شدن تظاهرات ضد نژادپرستی در آمریکا و شهرهای مختلف جهان پس از کشته شدن جورج فلوید، شهروند آمریکایی‌آفریقایی‌تبار، در نقاط مختلف موجی برای برچیده شدن مجسمه‌ چهره‌های عصراستعمار و برده‌داری به راه افتاده است.

 در ادامه اعتراضات ضد نژادپرستی در آمریکا، تظاهرات‌کنندگان روز پنج‌شنبه در شهر ریچموند ایالت ویرجینیا مجسمه جفرسون دیویس، رییس کنفدراسیون جنوب در جنگ‌های داخلی آمریکا[۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵]، را به زیر کشیدند.

ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد که مجسمه جفرسون دیویس روی یک ماشین باری کشیده می‌شود و حاضران در حال تشویق کردن هستند. در همین حال، پایه این مجسمه با گرافیتی پوشیده شده است.

در زمان جنگ داخلی آمریکا، ریچموند پایتخت کنفدراسیون ایالت‌های جنوب بود. مجسمه دیویس در خیابانی بود که درحال حاضر چندین مجسمه دیگر از چهره‌های کنفدراسیون جنوب نیز در آن قرار دارد.

روز سه شنبه، معترضین در شهر ریچموند مجسمه کریستف کلمب، کاوشگر ایتالیایی که به طور تصادفی قاره آمریکا را پیدا کرده بود، را شکستند و به داخل یک دریاچه انداختند.

بسیاری از اهالی جنوب، از وجود این مجسمه‌ها به عنوان نماد احترام به کشته‌شدگان جنگ دفاع می‌کنند و با وجود ارتباط این چهره‌ها با برده‌داری و نژادپرستی، با برچیده شدن آنها مخالفند.

روز دوشنبه، یک قاضی در ریچموند علیه تصمیم فرماندار رف نورتم برای برچیده شدن مجسمه رابرت لی، فرمانده ارتش کنفدراسیون جنوب در جنگ داخلی، یک حکم قضایی ۱۰ روزه صادر کرد.

در پورتسموث ایالت ویرجینیا، روز چهارشنبه تظاهرات کنندگان سر مجسمه‌هایی را که جزو یادواره‌های زمان کنفدراسیون بودند کندند و صورت آنها را شکستند.

همچنین گروهی از معترضین در شهر سنت پال ایالت مینه سوتا، روز چهارشنبه مجسمه کریستف کلمب را به پایین کشیدند.

صبح‌گاه روز چهارشنبه نیز در بوستون معترضین سر مجسمه کریستف کلمب را کندند.

در میامی نیز، عصر چهارشنبه معترضین مجسمه کریستف کلمب و همسفرش خوان پونسه دی‌لئون را شکستند. به گفته پلیس، در این اتفاق که به خشونت نیز کشیده شد هفت نفر دستگیر شدند.   

با وجودی‌که کریستف کلمب برای مدت‌های طولانی به عنوان چهره‌ای که جهان جدید را به تمدن اروپا شناساند مورد احترام واقع شده، محققین امروزی معتقدند که برده‌داری و ظلم به مردم بومی آمریکا چهره دیگر میراث اوست.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More