شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
در پی درخواست ترامپ

منع سفر دو نماینده مسلمان کنگره آمریکا به اسرائیل

 

دولت اسرائيل تصمیم گرفته است از سفر ایلهان عمر و رشیده طالب، دو نماینده زن مسلمان کنگره آمریکا، به این کشور جلوگیری کند. تصمیمی که با واکنش‌های گسترده‌ای در داخل آمریکا مواجه شد.

روزنامه تایمز اسرائيل روز پنجشنبه ۲۴ مرداد به نقل از شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل نوشت که پس از بحث‌های شدید در دفتر نخست‌وزیری، در نهایت دولت نتانیاهو، نخست‌وزیر، تصمیم گرفته است که از ورود این دو نماینده آمریکایی به اسرائیل جلوگیری کند.

بنابر گزارش‌های منتشر شده، این دو نماینده کنگره آمریکا به سبب حمایتشان از جنبش تحریم اسرائيل (BDS) از ورود به اسرائیل منع شده‌اند. ایلهان عمر و رشیده طالب، به عنوان نخستین زنان مسلمان کنگره، بنا داشتند برای دیدار از کرانه غربی و بیت‌المقدس به اسرائیل سفر کنند.

روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز نیز شامگاه پنجشنبه در گزارشی نوشت که ظاهرا این تصمیم دولت نتانیاهو بنا به درخواست شخص دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، انجام شده است.

 رئیس جمهوری آمریکا تنها چند ساعت پیش از اعلام خبر ممنوعیت ورود این دو نماینده آمریکا به اسرائيل، در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر خود، آن‌ها را متهم کرد که از اسرائيل و «همه یهودیان» متنفر هستند.

ترامپ در پیام خود نوشت اگر اسرائيل اجازه چنین کاری را بدهد ضعف بزرگی از خود نشان داده است. رئیس جمهوری آمریکا این دو نماینده کنگره را «ننگ و عار» توصیف کرد و نوشت ایالت‌های مینه‌سوتا و میشیگان، کار دشواری برای جایگزینی این دو نماینده در پیش دارند.

به نوشته لس‌آنجلس‌تایمز این تصمیم دولت اسرائيل باعث خشم و نارضایتی در میان اعضای کنگره شده است. اسرائیل به طور معمول از سوی نمایندگان هر دو حزب اصلی آمریکا، چه جمهوری‌خواهان و چه دموکرات‌ها، در کنگره آمریکا حمایت می‌شود و تاکنون میلیاردها دلار کمک مالی دریافت کرده است.

به نوشته لس‌آنجلس‌تایمز حتی آیپک، که به عنوان لابی اصلی اسرائيل در آمریکا شناخته می‌شود، از این تصمیم دولت نتانیاهو انتقاد کرد و گفت باید از حضور تمامی اعضای کنگره آمریکا در اسرائيل استقبال شود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More