شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ممانعت پلیس هنگ‌کنگ از تردد معترضان در فرودگاه

پلیس هنگ‌کنگ با بازرسی گذرنامه و بلیط‌ مسافران از تردد افرادی که با هدف تجمع اعتراضی قصد عزیمت به فرودگاه این شهر را داشتند ممانعت کرد.  

این اقدام بی‌سابقه پلیس،‌ در راستای پیشگیری از هرج و مرج رخ‌داده در روزهای پایانی هفته گدشته صورت می‌گیرد. هفته پیش معترضان ضددولتی با تجمع مسیرهای منتهی به فرودگاه، مسیر قطار شهری و مترو را با ریختن زباله مسدود کردند. 

نیروهای پلیس روز شنبه ۷ سپتامبر(۱۶ شهریور) کیف تمامی مسافران اتوبوس و قطارهایی که به سمت فرودگاه می‌روند را بازرسی ‎کردند. به نوشته خبرگزاری‌ها، تعداد نیروهای پلیس از تعداد مسافران بیشتر بود. 

به گفته خبرگزاری رویترز، حدود ۱۰۰نفر از کسانی که سوار بر اتوبوس یا قطار عازم فرودگاه بودند از وسایل نقلیه پیاده شدند.

در اطراف فرودگاه نیز درگیری‌های لفظی بین نیروهای پلیس و کسانی که به استقبال مسافرانشان آمده بودند و با ممانعت نیروهای پلیس مواجه شدند رخ داد.

ماه گذشته، معترضان با اشغال سالن پروازهای ورودی سبب تاخیر در بسیاری از پروازها شدند و درگیری‌های خشونت‌آمیزی بین معترضان و پلیس به وقوع پیوست.

هنگ‌کنگ از سه ماه پیش درگیر اعتراضات ضددولتی است. هرچند اعتراضات در بیشتر موارد به آرامی پیش رفته است، در مواردی معترضان به پرتاب کوکتل مولوتف روی آورده و نیروهای پلیس هم با تانک آب‌پاش، گاز اشک‌آور و باتوم پاسخ داده‌اند.

اعتراضات جاری در هنگ‌کنگ از ماه ژوئن با آغاز بررسی لایحه استرداد مجرمان به چین کلید خورد و در هفته‌ها و ماه‌های بعد شکل جدی‌تری به خود گرفت. هنگ‌کنگ از زمان خروج از استعمار بریتانیا در سال ۱۹۹۷ و باز پس داده شدن به چین تحت «یک کشور، دو نظام» اداره شده است. اما اخیرا معترضان می‌گویند چین با مداخله در امور داخلی هنگ‌کنگ عملا نظام مذکور را عقیم کرده است.

کاری لام، رئیس دولت هنگ‌کنگ، در روزهای اخیر با پیشنهاد لغو کامل بررسی لایحه استرداد سعی در آرام کردن معترضان داشت اما فعالان سیاسی می‌گویند این پیشنهاد دیرهنگام مطرح شده است.

معترضان هنگ‌کنگی پنج خواسته اصلی مطرح کرده‌اند: لغو کامل لایحه استرداد، انجام تحقیقات مستقل از خشونت نیروهای پلیس در برخورد با معترضان، «اغتشاش» نخواندن اعتراضات، رفع اتهام از دستگیرشدگان و ازسرگیری اصلاحات سیاسی.

دولت چین بارها هشدار داده است در صورت لزوم، برای آرام کردن آشوب در هنگ‌کنگ مداخله قهرآمیز خواهد کرد.

فراخوان اعتراضات اخیر هنگ‌کنگ از طریق رسانه‌های اجتماعی صورت گرفته و اغلب با آرامش برگزار شده است. اما در برخی موارد معترضان به نیروهای پلیس و اماکن دولتی هجوم برده‌اند.

هنگ‌کنگ برای اولین بار در یک دهه ‌گذشته با رکود اقتصادی روبرو شده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More