شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مقام ارشد اتحادیه اروپا: مذاکرات هسته‌ای ممکن است از ماه آینده از سر گرفته شود

یک مقام اروپایی گفت که ایران آماده است تا در دوره ریاست‌جمهوری ابراهیم رییسی مذاکرات را برای احیای توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی از سر بگیرد و احتمالا این مذاکرات از ماه آینده، اوایل ماه سپتامبر، آغاز خواهد شد.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا که نخواست نامش فاش شود، روز شنبه ۱۶ مردادماه، گفت که انریکه مورا، معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده اروپا، در مذاکرات هسته‌ای ایران، پنج‌شنبه گذشته طی حضورش در تهران برای مراسم تحلیف ابراهیم رییسی، با حسین امیر عبداللهیان، مدیرکل امور بین‌الملل مجلس ایران و دستیار ویژه محسن قالیباف، گفت‌وگو داشته است.

به گفته این مقام اروپایی، امیر عبداللهیان قرار است وزیر امور خارجه جدید ایران در کابینه ابراهیم رییسی باشد، اما هنوز سمت او به طور رسمی اعلام نشده است.

مقام ارشد اتحادیه اروپا ملاقات انریکه مورا با امیرعبداللهیان را «بسیار مفید» خواند، اما گفت که هنوز بسیاری از مسائل به صورت مبهم باقی مانده است.

او افزود که هنوز مشخص نیست آیا مذاکرات هسته‌ای تحت مسئولیت وزارت خارجه ایران باقی می‌ماند یا نهاد دیگری مانند شورای امنیت ملی ایران آن را بر عهده می‌گیرد.

مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا با حضور قدرت‌های جهانی از فروردین‌ماه در وین برای بازگشت دو جانبه به برجام آغاز شد. اما پس از برگزاری شش دور، این گفت‌وگوها بدون اعلام زمان مشخصی برای برگزاری دور هفتم پایان یافت.

در همین بین، آمریکا گفته است که «اولویت فوری» بازگشت ایران به میز مذاکره است. اما تنش‌ها به‌ویژه با حمله پهپادی هفته گذشته به نفتکش اسرائیلی در نزدیکی عمان، افزایش یافته است.

مقام ارشد اتحادیه اروپا اظهار کرد که مقام‌های ایرانی اعلام کردند قصد دارند «در اسرع وقت» نه تنها برای گفت‌وگو، بلکه برای دستیابی به توافق، هرچه زودتر به وین بازگردند. او افزود: «مقام‌های ایران موفقیت می‌خواهند.»

این مقام ارشد اروپایی همچنین اضافه کرد که مقام‌های ایرانی به هیچ تغییری در موضع خود در مذاکرات اشاره نکرده‌اند و انریکه مورا نیز اصل مذاکرات خود با امیر عبدالهیان را به ایالت متحده اطلاع داده است.

مقام ارشد اتحادیه اروپا پیش‌بینی کرد که اگر توقفی بین ایران، طرف‌های برجام و آمریکا صورت نگیرد، وضعیت ایران بدتر خواهد شد.

او در پایان گفت: «ما بر این فرض کار خواهیم کرد که توافق حاصل خواهد شد.»

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More