شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مقام‌های آمریکا با حمایت از اعتراضات مردم ایران، اقدام جمهوری اسلامی در سرکوب تظاهرات را محکوم کردند

مقام‌های آمریکا با اعلام حمایت از تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم خوزستان و حق مردم ایران برای بیان اعتراضات خود، اقدام جمهوری اسلامی در سرکوب این اعتراضات را محکوم کردند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه در نشست خبری خود با اشاره به اینکه ایالات متحده در حال رصد اعتراضات در ایران است، گفت: «آمریکا از حقوق ایرانیان برای تجمع و ابراز صلح و آرامش حمایت می‌کند.»

او افزود: «مردم ایران باید بدون ترس از خشونت و بازداشت خودسرانه توسط نیروهای امنیتی از این حقوق برخوردار شوند.»

کلودیا تنی، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، حملات حکومت ایران به تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم در هفته اخیر را به شدت محکوم کرد و گفت: «مردم ایران می‌خواهند آزاد باشند و خواهان حقوق اولیه خودند. رژیم روحانیون در تهران نماینده تاریخ، پویایی یا آینده مردم بزرگ ایران نیست.»

نیکول مالیوتاکیس، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، نیز درتوییتی نوشت: «ایرانیان علیه رژیم متجاوز وظالم تهران به پا خواسته‌اند. این تنها یک نمونه از سرکوب‌گری‌های حکومت‌های خودکامه است.»

او خاطرنشان کرد: «ما خوشبختیم که در آمریکا زندگی می‌کنیم و باید از تلاش‌های آنها برای آزادی و مقابله با رژیم پلید ایران باشیم»

روز گذشته نیز مارکو روبیو، عضو جمهوری‌خواه سنا، در توییتی به زبان فارسی نوشت: «ملت ایران خواهان رهایی از رژیم حاکم در تهران هستند.»

سناتور روبیو همچنین استفاده «وحشیانه» از زور برای متفرق کردن معترضین صلح‌طلب توسط رژیم را محکوم کرد و گفت: «آمریکا به جای مذاکره با این رژیم شرور، باید از معترضین حمایت کند.»

هم‌زمان با ادامه اعتراضات سرعت اینترنت در ایران نیز با اختلال مواجه شده است. نت بلاکز اعلام کرد در پی تظاهرات مردم خوزستان در اعتراض به بی‌آبی، از روز پنج‌شنبه به وقت محلی اختلال چشمگیری در خدمات اینترنت موبایل در ایران رخ داده و این وضعیت همچنان ادامه دارد.

این اعتراضات همچنین در کانون توجه رسانه‌های جهان قرار گرفته است. واشینگتن پست در گزارشی از اعتراضات روزهای اخیر نوشت: «تظاهرات خوزستان در حالی رخ می‌دهد که ایران با امواج پیاپی شیوع کرونا مواجه است و هزاران کارگر صنعت نفت برای دستمزد و شرایط کاری بهتر در اعتصاب به سر می‌برند.»

نیویورک تایمز نیز در گزارش خود از اعتراضات خوزستان نوشت: «خشکسالی طولانی که با تغییرات اقلیمی و سوء مدیریت دولت همراه شده، یک عنصر بی‌ثباتی دیگر را به گرداب چالش‌های ایران، از همه‌گیری کرونا گرفته تا تحریم‌ها، افزوده است.»

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More