شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مقامات اقتصادی ایران در اربیل؛ تلاش برای حضور مجدد در بازار اقلیم کردستان عراق

 

 

با آغاز همایش «فرصت‌های اقتصادی و تجاری ایران و اقلیم کردستان» در اربیل، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق از تلاش‌ها برای تبدیل گذرگاه گمرکی مرز پرویزخان به منطقه آزاد تجاری خبر داد.

به گزارش وبسایت «کردستان ۲۴»، روز چهارشنبە ١٢ اردیبهشت‌ماه، یک هیات بلندپایه اقتصادی از ایران به سرپرستی محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران به منظور شرکت در همایش دو روزه «فرصت‌های اقتصادی و تجاری ایران و اقلیم کردستان» وارد اربیل، پایتخت اقلیم کردستان شد.



در آغاز این همایش، نیچیروان بارزانی، نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق ضمن تاکید بر اهمیت روابط اقلیم کردستان و جمهوری اسلامی ایران، گفت که اقلیم اقداماتی در راستای ایجاد یک منطقه آزاد تجاری در مرز پرویزخان میان ایران و اقلیم کردستان انجام داده و مکانی را برای احداث آن در نظر گرفته است.

محمد شریعتمداری نیز در این همایش با اشاره به لزوم توسعه روابط دوجانبه با اقلیم کردستان گفت:«متاسفانه به رغم روابط استراتژیک سیاسی بین ایران و اقلیم، ما نتوانستیم روابط اقتصادی خوبی ایجاد کنیم، امیدوارم دو طرف بتوانند زمینه گسترش دوباره  روابط اقتصادی را فراهم کنند».

 

علی سندی، وزیر بازرگانی اقلیم کردستان، در این همایش گفت که مبادلات اقتصادی دوجانبه در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۸ میلیارد دلار رسید که ۵ میلیارد دلار آنرا صادرات ایران به اقلیم تشکیل می‌دهد. او همچنین گفت هم‌اکنون ۳۶۰ شرکت و ۱۳۵ کارخانه ایرانی در اقلیم کردستان اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

به دنبال برگزاری رفراندوم استقلال اقلیم کرستان عراق در مهرماه ۹۶، دولت ایران در همراهی با سیاست‌های تنبیهی بغداد علیه اربیل، مرزهای بازرگانی خود با اقلیم کردستان را بست. این امر تاکنون در مبادلات مرزی و اقتصادی دو کشور اخلال ایجاد کرده و انتقادات گسترده‌ای در میان مقامات اقتصادی ایران را دامن زده است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده‌ی اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی، ضمن تاکید بر «بازنده بودن ایران پس از سیاست تنبیهی علیه کردستان عراق» اعلام کرد که بسته‌شدن مرزهای ایران با کردستان عراق در دو ماه، ۲/۵ میلیارد دلار ضرر مالی برای اقتصاد ایران داشته است.

علی دیلمقانیان، نایب رییس اتاق بازرگانی ارومیه، نیز با انتقاد از سیاست بستن مرزها توسط ایران گفته:«تجار و بازرگانان منطقه طى ۱۵ سال گذشته با تلاش شبانه‌روزى خود و تحمل آسيب‌ها و خسارات مادى فراوان موفق به كسب بازار ۳ میلیارد دلارى كردستان عراق شده بودند كه متاسفانه با اعمال سياست انقباضى و تحريم به بهانه درخواست حكومت مركزى عراق ، تمام رشته‌هاى بافته‌شده بخش خصوصى پنبه شد».

این در حالی است که سیاست ایران در بستن مرزها، باعث بیکاری هزاران کاسبکار و کولبر در مناطق مرزی با عراق شده است. این امر به یک رشته اعتصاب سراسری در سه استان کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی انجامیده است.

بازاریان شهرهای بانه، جوانرود، سقز و مریوان از صبح روز شنبه ۲۶ فروردین، در اعتراض به افزایش تعرفه‌های گمرکی و نیز بسته ماندن گذرگاه‌های مرزی با عراق، اعتصاب کردند.

اکنون اعتصاب بازاریان درشهر بانه وارد هجدهمین روز خود شده و مردم خواهان بازشدن مرزها هستند.

نیچیروان بارزانی در این همایش از مذاکرات و تلاش‌ها برای بازکردن این مرزها خبر داد، ولی محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در سخنان خود اشاره‌ای به این موضوع نکرد.

 

سفر وزیر صنعت و معدن ایران به اربیل
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More