شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مقامات اطلاعاتی آمریکا:‌ مدرکی مبنی بر ارتباط تهران با القاعده وجود ندارد

مقامات اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا در گزارشی به کنگره این کشور اعلام کردند که بر خلاف ادعاهای مایک پمپئو،‌ وزیر امور خارجه، مدرکی مبنی بر ارتباط بین تهران و گروه تروریستی القاعده وجود ندارد.

به گزارش روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت،‌‌ تعدادی از مقامات اطلاعاتی آمریکا روز سه‌شنبه، ۳۱ اردیبهشت در جلسه‌ای با حضور ده‌ها نماینده جمهوری‌خواه و دموکرات، اعلام کردند که مدارکی که ادعای دولت دونالد ترامپ مبنی بر همکاری ایران با القاعده را اثبات کند، وجود ندارد.

همزمان با افزایش تقابل بین تهران و واشنگتن،‌ تعدادی از مقامات اطلاعاتی و امنیت ملی آمریکا برای توضیح به کنگره دعوت شده بودند. بنا بر گزارش این روزنامه،‌ سه مقام اطلاعاتی آمریکا که نامی از آن‌ها برده نشده، به نمایندگان کنگره اعلام کرده‌اند که دولت ترامپ به صورت چشمگیری بر ارتباط ایران و القاعده تاکید کرده‌ است.

ارزیابی این مقامات اطلاعاتی آمریکا، در تناقض با ادعاهای اخیر پمپئو است و در صورتی که تنش بین ایران و آمریکا همچنان افزایش یابد،‌ این گزارش دعوی حقوقی برای اقدام نظامی علیه ایران را تضعیف می‌کند.

ماه گذشته میلادی، پمپئو به کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اعلام کرده بود که «هیچ تردیدی وجود ندارد که جمهوری اسلامی ایران با القاعده ارتباط دارد.» او همچنین گفته بود: «موضوع مستند درباره ارتباط ایران و القاعده واقعی‌ است. آن‌ها (ایران) از القاعده میزبانی کرده و اجازه عبور آن‌ها از کشورشان را داده‌اند.»

همچنین این مقامات اطلاعاتی به هفته‌نامه آمریکایی تایم گفته‌اند که اظهارات مربوط به ارتباط بین ایران و القاعده «اغراق‌آمیز» بوده است.

با این‌حال، این مقامات اطلاعاتی تایید کرده‌اند که گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد تعدادی از اعضای القاعده پس از حمله آمریکا به افغانستان، در پی حادثه ۱۱ سپتامبر،‌ در ایران پناهندگی گرفتند، اما سندی مبنی بر همکاری مشترک عملیاتی بین آن‌ها وجود ندارد.

از سال ۱۹۸۴، ایالات متحده آمریکا ایران را به عنوان دولت حامی تروریسم تعیین کرده است،‌ اما این موضوع عمدتا در مورد حمایت تهران از حزب‌ا‌الله در لبنان و گروه‌های فلسطینی در غزه بوده است.   

آخرین بیانیه وزارت خارجه آمریکا در مورد ارتباط تهران با القاعده اظهار می‌کند که «ایران علاقه‌ای به دادگاهی کردن اعضای ارشد القاعده که در آن کشور به سر می‌برند، ندارد. همچنین، از اعلام عمومی نام اعضای القاعده تحت حفاظتش خودداری می‌کند.»

این بیانیه اضافه می‌کند که «ایران از سال ۲۰۰۹ به واسطه‌های القاعده اجازه داده که خطوط ارتباطی را از درون ایران برقرار کنند که به القاعده این توان را می‌دهد تا به انتقال پول و رزمنده به جنوب آسیا و سوریه بپردازد.»

رویترز به تازگی در گزارشی اشاره کرده بود که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند نیمی از مردم آمریکا معتقدند که دولت کشورشان در چند سال آینده وارد تقابل نظامی با ایران می‌شود. این نظرسنجی نشان می دهد که بیشتر مردم این کشور حامی جنگ پیش‌گیرانه علیه ایران هستند.

با این حال، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا در آخرین موضع‌گیری خود گفته بود که دولتش به دنبال جنگ با ایران نیست.   

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More