شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معلم فرانسوی پس از نمایش کاریکاتور پیامبر اسلام، سربریده شد

مقامات فرانسوی روز جمعه اعلام کردند یک معلم تاریخ که ماه گذشته در کلاس خود کاریکاتورهای مجله شارلی ابدو درباره پیامبر اسلام را به شاگردانش نشان داده بود، در یک حمله «تروریستی اسلام‌گرایانه» در نزدیکی این مدرسه در حومه پاریس با ضربات متعدد چاقو به گردنش کشته شده است.  

پلیس اعلام کرد شخص مظنون به قتل این معلم در نزدیکی محل حادثه در شهر کنفلان سنت اونورین به ضرب گلوله پلیس کشته شده است. پلیس گفت فرد مهاجم جوانی ۱۸ ساله متولد مسکو بوده و به گفته شاهدان در حالی که چاقو در دست داشته فریاد «الله اکبر» سر داده بود.

مقامات فرانسوی هنوز نام مهاجم و قربانی را اعلام نکرده‌اند.

کاخ الیزه اعلام کرد در پی کشته شدن این معلم، امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری، سریعا برای حضور در جلسه بحران به وزارت کشور رفت و وزیر کشور فرانسه نیز که در سفر رسمی در مراکش بود زودتر به فرانسه بازگشت.

اندکی پس از این حمله، مکرون در مدرسه‌ ای که معلم کشته شده در آن تدریس می‌کرد حضور یافت و با کارکنان این مدرسه صحبت کرد.

رییس‌جمهوری فرانسه با اشاره به این‌که این معلم «قربانی حمله تروریستی اسلام‌گرایانه» بوده بر عزم دولتش بر پیگیری سریع و قاطعانه این موضوع تاکید کرد.

مکرون گفت: «یکی از هم‌وطنان ما به دلیل این‌که به شاگردانش آزادی بیان را آموزش می‌داده، ترور شده است.»

مارین لوپن، رهبر حزب اتحاد ملی فرانسه در توییتی نوشت: «سر معلمی برای معرفی کاریکاتورهای شارلی ابدو بریده شده؛ در فرانسه، با این سطح از وحشی‌گری غیرقابل تحمل. اسلام‌گرایی با ما وارد جنگ شده است. از طریق قدرت است که باید اسلام‌گرایی را از کشورمان بیرون کنیم.»

فرانسه در سال‌های اخیر شاهد چندین حمله تروریستی از سوی اسلام‌گرایان افراطی بوده که از آن جمله می‌توان حمله به دفتر شارلی ابدو در سال ۲۰۱۵ و یک سلسله تیراندازی و بمب‌گذاری در همان سال که به کشته شدن ۱۳۰ نفر انجامید، اشاره کرد.

ماه گذشته نیز پس از آنکه شارلی ابدو به مناسبت برگزاری دادگاه مهاجمان حمله به دفترش، به انتشار دوباره کاریکاتورهای پیامبر اسلام اقدام کرد، فردی که اصالتا پاکستانی بود با ساطور به دو نفر در مقابل دفتر قبلی شارلی ابدو حمله کرده و آنها را مجروح کرد.

به گزارش رویترز، گروه تروریستی القاعده که مسئولیت این حمله‌ها را به عهده گرفته بود تهدید کرده در صورت انتشار مجدد این کاریکاتورها، باز هم به شارلی ابدو حمله خواهد کرد.

پس از حمله روز جمعه، شارلی ابدو در صفحه توییتر خود نوشت: «عدم رواداری از مرزهای جدید گذشته و به نظر نمی‌رسد از تحمیل ترور به کشور ما دست بردارد.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More