شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معلمان هنگ‌کنگی اعتراض‌های ضددولتی این هفته را کلید زدند

 

هزاران نفر از معلمان هنگ‌کنگی با وجود طوفان شدید و علیرغم نگرانی از اقدام‌های قهری پلیس، روز شنبه ۲۶ مرداد برای ادامه تظاهرات ضد دولتی به خیابان آمدند.

در پی تشدید خشونت در هنگ‌کنگ طی روزهای اخیر، میزان مشارکت در تظاهرات شنبه و یکشنبه این هفته، معیاری برای سنجش جایگاه جنبش اعتراضی علیه دولت این جزیره‌-شهر خواهد بود.   

معترضان می‌گویند هدفشان از اعتراض، مبارزه با نابودی چارچوب «یک کشور، دو نظام» است که از زمان خروج هنگ‌کنگ از استعمار بریتانیا در سال ۱۹۹۷ و بازپس‎گیری آن از سوی چین، به هنگ‌کنگ خودمختاری اعطا کرده است. 

اعتراضات اخیر در هنگ‌کنگ ابتدا لایحه استرداد مجرمان به چین را هدف گرفته بود، اما به‌تدریج معترضان خواستار کناره‌گیری کری لام، رییس اجرایی دولت شدند.

طی یک هفته گذشته، معترضان انتقادات شدیدی متوجه رفتار نیروهای پلیس با آنان کرده‌اند. نیروهای پلیس با قوت تمام در صدد پایان دادن به تظاهرات خیابانی بوده‌اند.

یو، خانم معلم هنگ‌کنگی، به خبرگزاری رویترز گفت او با آمدن به خیابان در صدد است حمایتش را از دانشجویان معترض نشان دهد. 

تجمع معمان که پلیس تعدادشان را ۸ هزار و ۳۰۰ نفر و برگزارکنندگان ۲۲ هزار نفر ذکر کرده‌اند از نهاد انتظامی هنگ‌کنگ مجوز دریافت کرده‌اند.

این معلمان معترض پس از تجمع در مرکز تجاری شهر به سمت محل سکونت کری لام، رییس دولت هنگ‌کنگ رفته و شعار می‌دادند: «پلیس هنگ‌کنگ قانون را می‌داند اما قانون‌شکنی می‌کند.»

جبهه حقوق مدنی که در ماه ژوئن تظاهرات میلیونی برگزار کرد برای روز یکشنبه برنامه تظاهرات دارد.

دوشنبه پیش، هزاران نفر از معترضان عمدتا جوان با اشغال فرودگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ، پروازهای فرودگاه را به مدت یک روز با اختلال شدید مواجه کردند.

ناآرامی‌های اخیر در هنگ‌کنگ‌ سبب سقوط بی‌سابقه ارزش سهام  طی یک دهه گذشته در بازارهای بورس آسیا شده است. رخدادهای جاری در هنگ‌کنگ همچنین یکی از بزرگترین چالش‌ها بر سر راه شی جین‌پینگ، رییس‌جمهور چین، از زمان روی کار آمدن در سال ۲۰۱۲ است.

مقام‌های رسمی چین، ناآرامی در هنگ‌کنگ را مظهر «تروریسم» دانسته و رسانه‌های رسمی چین از پلیس هنگ‌کنگ خواسته‌اند با معترضان برخورد تندتری داشته باشد.

در اعتراضات شدید هفته گذشته، نیروهای پلیس برای پراکنده کردن معترضان از گاز اشک‌آور و اسپری فلفل استفاده کردند. 

 در چین، شهر مرزی شن‌ژن، یگان‌های مسلح نیروی پلیس در روزهای اخیر اقدام به برگزاری مانور برای مداخله در ناآرامی هنگ‌کنگ در صورت لزوم کرده‌اند، اما پلیس هنگ‌کنگ می‌گوید خود قادر به آرام کردن اوضاع است. 

از زمان آغاز اعتراضات در ماه ژوئن، نیروهای پلیس تاکنون ۷۵۰ نفر را بازداشت کرده است. برخی از آنان متهم به «اغتشاش» شده‌اند که مشمول مجازات ۱۰ سال حبس است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More