شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معترضان هنگ‌کنگی خطاب به ترامپ: شهر ما را آزاد کنید

در ادامه اعتراضات هنگ‌کنگ، هزاران تظاهرکننده در اقدامی بی‌سابقه با سردادن سرود ملی آمریکا از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، خواستند شهر را «آزاد» کند.

معترضان چتربه‌دست روز یکشنبه۱۷ شهریور زیر آفتاب سوزان، پرچم آمریکا و پلاکاردهایی با مضامین دموکراسی‌خواهی در دست داشتند.

تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی مانند «برای آزادی بجنگید، کنار هنگ‌کنگ بمانید» و «جلوی پکن بایستید، هنگ‌کنگ را آزاد کنید» درخواست مداخله‌ دولت آمریکا را تحویل کنسولگری آمریکا در هنگ‌کنگ دادند. 

پلیس هنگ‌کنگ از تلاش‌های معترضان برای مسدود کردن مسیرهای منتهی به فرودگاه ممانعت به عمل آورد و برای دومین شب متوالی برای متفرق کردن معترضان به شلیک گاز اشک‌آور متوسل شد.

ترامپ ماه پیش پیشنهاد کرده بود دولت چین به شکل «انسانی» مساله هنگ‌کنگ را حل و فصل کند.

اعتراضات روز یکشنبه مسالمت‌آمیز برگزار شد. اما نیروهای پلیس در طول ۱۴ هفته ناآرامی با گاز اشک‌آور، گلوله پلاستیکی و تانک آب‌پاش به اعتراضات پاسخ داده‌اند.  

هنگ‌کنگ از سه ماه پیش درگیر اعتراضات ضددولتی است. هرچند اعتراضات در بیشتر موارد به آرامی پیش رفته است، در مواردی معترضان به پرتاب کوکتل مولوتف روی آورده و نیروهای پلیس هم با تانک آب‌پاش، گاز اشک‌آور و باتوم پاسخ داده‌اند.

اعتراضات جاری در هنگ‌کنگ از ماه ژوئن با آغاز بررسی لایحه استرداد مجرمان به چین کلید خورد و در هفته‌ها و ماه‌های بعد شکل جدی‌تری به خود گرفت. هنگ‌کنگ از زمان خروج از استعمار بریتانیا در سال ۱۹۹۷و باز پس داده شدن به چین تحت «یک کشور، دو نظام» اداره شده است. اما اخیرا معترضان می‌گویند چین با مداخله در امور داخلی هنگ‌کنگ عملا نظام مذکور را عقیم کرده است.

کاری لام، رئیس دولت هنگ‌کنگ، در روزهای اخیر با پیشنهاد لغو کامل بررسی لایحه استرداد سعی در آرام کردن معترضان داشت اما فعالان سیاسی می‌گویند این پیشنهاد دیرهنگام مطرح شده است.

معترضان هنگ‌کنگی پنج خواسته اصلی مطرح کرده‌اند: لغو کامل لایحه استرداد، انجام تحقیقات مستقل از خشونت نیروهای پلیس در برخورد با معترضان، «اغتشاش» نخواندن اعتراضات، رفع اتهام از دستگیرشدگان و ازسرگیری اصلاحات سیاسی.

دولت چین بارها هشدار داده است در صورت لزوم، برای آرام کردن آشوب در هنگ‌کنگ مداخله قهرآمیز خواهد کرد.

هنگ‌کنگ برای اولین بار در یک دهه ‌گذشته با رکود اقتصادی روبرو شده است.

پنجشنبه گذشته، چاک شومر، رهبر سناتورهای دموکرات در سنای آمریکا، گفت یکی از مسائل اولویت‌‌دار کنگره بعد از پایان تعطیلات بررسی قانون مربوط به نحوه برخورد چین با مسئله هنگ‌کنگ است‌.

این قانون که به نام قانون حقوق بشر و دموکراسی هنگ‌کنگ شناخته می‌شود مسئولان چینی و هنگ‌کنگی را که خودمختاری هنگ‌کنگ را خدشه‌دار کنند مشمول تحریم‌ می‌کند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More