شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معترضان لبنانی ساختمان چهار وزارت‌خانه را تسخیر کردند؛ نخست‌وزیر پیشنهاد انتخابات زودهنگام پارلمانی داد

گروهی از شهروندان لبنانی در تجمعی که هدف آن اعتراض به ناکارامدی و فساد مسولان دولت عنوان شده، ساختمان وزارت‌خارجه، وزارت اقتصاد، وزارت محیط‌زیست، وزارت نیرو و همچنین «‌انجمن بانک‌ها» را تسخیر کردند.

‌هم‌زمان حسان دیاب نخست‌وزیر لبنان در بیانیه‌ای گفت تنها راه برون‌رفت از بحران کنونی، برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی است.

در پی فراخوان گروهی از فعالان مدنی لبنان برای برگزاری تجمعی خیابانی، هزاران نفر در میدان «‌شهدا» در بیروت تجمع کردند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، پلیس ضد شورش برای متفرق کردن معترضانی که قصد شکستن موانع ورودی ساختمان مجلس این کشور را داشتند از گاز اشک‌آور استفاده کرد. 

سازمان صلیب سرخ اعلام کرده  بیش از ۱۱۰ نفر از معترضان لبنانی در جریان تجمع امروز مجروح و ۶۲ نفر هم به بیمارستان انتقال داده شده‌اند.

در گزارش‌های اولیه منتشر شده از این تجمع، شمار معترضان بیش از ۱۰  هزار نفر برآورد شده است.

معترضان لبنانی در تجمع امروز، شعار «‌مردم سرنگونی نظام را می‌خواهند» سر داده و برخی از آنها پلاکارد «‌بروید، همه شما قاتلید» در دست داشتند.

به ن‍ظر می‌رسد موج نارضایتی شهروندان لبنانی از عملکرد مقام‌های این کشور پس از انفجار هفته گذشته در بندر بیروت فراگیرتر شده است.

خبرگزاری رویترز روز شنبه به نقل از برخی از یک دانشجوی لبنانی نوشت: «امیدوارم سازمان ملل متحد کنترل لبنان را به دست گیرد.»

برخی دیگر نیز اعلام کردند حضور امانوئل مکرون در محلات نزدیک به انفجار در حالی بود که هنوز رهبران لبنانی در این محلات حاضر نشده‌اند.

همچنین روی یک شیشه غبارگرفته در یکی از این محلات، با اشاره به پاکسازی شهر به وسیله خود مردم، نوشته شده است: «مردم کار شما [دولت] را انجام می‌دهند، شرمتان باد!»

۶۰ نفر همچنان مفقود

چهار روز پس از انفجار در بندر بیروت، وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد بیش از ۶۰ نفر همچنان بر اثر این انفجار مفقودند.

یک مقام وزارت بهداشت لبنان، روز شنبه  ۱۸ مرداد، گفت: «تعداد کشته‌ها به ۱۵۴ نفر افزایش یافته که هویت ۲۵ نفر هنوز مشخص نشده است.»

پیشتر اعلام شده بود که بر اثر انفجار در بندر بیروت دست‌کم ۱۳۷ نفر کشته و بیش از ۵۰۰۰ نفر زخمی شده‌اند. همچنین این انفجار ۳۰۰ هزار آواره برجای گذاشت.

در حالی که امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه در سفر به بیروت خواستار انجام تحقیقات بین‌المللی درباره انفجار بیروت شده بود، میشل عون، رییس جمهوری لبنان، شامگاه جمعه با هرگونه انجام تحقیقات بین‌المللی مخالفت کرد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More