شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معترضان عراقی برای دومین روز پیاپی به خیابان‌ها آمدند

 

بر اساس برخی گزارش‌ها، معترضان عراقی برای روز دوم به خیابان‌های محله زعفرانیه در جنوب شرقی بغداد و همچنین میدان تحریر پایتخت آمدند.

گزارشها حاکی است روز چهارشنبه دهم مهرماه در برخی از خیابان‌های شهر ناصریه در جنوب عراق نیز نیروهای ارتش برای پشتیبانی از نیروهای امنیتی در برابر تظاهرکنندگان مستقر شده‌اند.

پیشتر هزاران عراقی، روز سه‌شنبه نهم مهر، در میدان تحریر بغداد و همچنین نجف و ناصریه در جنوب این کشور، در اعتراض به بیکاری، فساد و ضعف خدمات عمومی به خیابان‌ها آمده بودند. 

بر اساس گزارش‌ها در تظاهرات روز سه‌شنبه، پلیس از گاز اشک‌آور، خودروهای آب‌پاش و حتی گلوله واقعی استفاده کرده و دو نفر کشته و دویست نفر دیگر زخمی شدند.

در واکنش به این تظاهرات برهم صالح، رییس جمهور عراق در توئیتر نوشت که «اعتراض مسالمت‌آمیز حق قانونی تضمین شده برای شهروندان است. فرزندان ما در نیروهای امنیتی موظف به حمایت از حقوق شهروندان و محافظت از امنیت عمومی هستند.»

او ادامه داد: «فرزندان جوان عراق به دنبال اصلاح و کار هستند و وظیفه ما برآوردن این حقوق قانونی است.»

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق نیز گفت که تحقیقاتی در زمینه آنچه در تظاهرات روی داده، آغاز شده است.

او تاکید کرد که دولت فرقی میان تظاهرکنندگان که دارای حق تظاهرات مسالمت‌آمیز هستند و نیروهای امنیتی که برای حفظ امنیت تظاهرکنندگان و امنیت کشور وظیفه خود را انجام می دهند قائل نیست.    

حیدر عبادی، رهبر ائتلاف نصر با صدور بیانیه‌ای رفتار پلیس در برابر تظاهرکنندگان را محکوم کرده و عمار حکیم، رهبر حزب حکمت ملی خواستار تشکیل جلسه اضطراری مجلس در این زمینه شده است. 

مقتدا صدر نیز خواستار تحقیقات عادلانه درباره حوادث روز سه‌شنبه شده است.

پیشتر مرکز اطلاع‌رسانی دولت عراق در بیانیه مشترکی از سوی وزارتخانه‌های کشور و بهداشت، تعدادی از معترضان را به «آشوبگری» متهم کرد.

سازمان ملل متحد نیز خواستار خویشتنداری شده است. وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرده که از نزدیک تحولات عراق را دنبال می‌کند.

هنوز هیچ فرد، سازمان یا حزب سیاسی مسئولیت فراخواندن به این تظاهرات را بر عهده نگرفته است.

گرچه تظاهرات کنونی، اولین تظاهرات دولت جدید عراق به نخست وزیری عادل عبدالمهدی است، اما این اولین بار نیست که در عراق تظاهرات علیه فساد و بیکاری برگزار می‌شود. 

در شهریور سال گذشته، به ویژه در شهر بصره تظاهرات ضددولتی برگزار شد. در این تظاهرات، به کنسولگری ایران در بصره نیز حمله شد.

بر اساس گزارش‌های رسمی فساد در عراق، پس از سقوط رژیم صدام حسین در سال ۲۰۰۳، دست‌کم موجب از بین رفتن ۴۱۰ میلیارد یورو، یعنی چهار برابر بودجه دولتی شده است.

طبق گزارش شفافیت بین‌الملل عراق از نظر فساد دوازدهمین کشور جهان است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More